loading
views

Angst impact social sites bij baanzoekers

Logo Kelly Services4 mei 2011

Online job boards zijn de belangrijkste bron bij het vinden van een baan. Slechts een klein aantal mensen vindt een baan via een social site, terwijl bijna een kwart naar werk zoekt via social sites.

Tegelijkertijd bestaat bij velen (26%) de zorg over de mogelijk negatieve impact die de inhoud van social sites zou kunnen hebben op hun loopbaan. Dit blijkt uit het onderzoek ‘The Evolving Workforce: Social Media/Networking’, gebaseerd op resultaten uit de Kelly Global Workforce Index, onder circa 97.000 mensen in 30 landen van oktober 2010 tot januari 2011.

Vacaturebanken belangrijkst bij zoektocht baan
Online job boards zijn de belangrijkste bron bij het vinden van een baan; meer dan een kwart (26%) van de ondervraagden heeft op deze wijze de meest recente baan gevonden. Daarna volgen persoonlijke contacten (22%), recruitment en uitzendbureaus (17%), directe benaderingen van werkgevers (17%), print advertenties (7%) en social media sites (1%).

Social sites ineffectief bij zoektocht baan
Slechts een klein aantal mensen vond een baan via een social site, terwijl bijna een kwart aangeeft (24%) naar werk te zoeken via social sites. Onder deze groep is het gebruik het hoogst bij generatie X en baby boomers.

Facebook en LinkedIn versus Twitter
De meest populaire social sites bij de zoektocht naar een baan zijn Facebook (33%) en LinkedIn (32%). Slechts 3% gebruikt Twitter hiervoor.

Angst voor negatieve impact social sites
Meer dan een kwart van de respondenten (26%) maakt zich zorgen over de mogelijk negatieve impact die de inhoud op social sites zou kunnen hebben op hun loopbaan. Generatie Y is hierover het meest bezorgd.

Meer dan een kwart (28%) gelooft dat het essentieel is om actief te zijn op social media om carrière te kunnen maken.

Bron: Kelly Services, 4 mei 2011

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek