loading
views

Creyf’s – drie keer prijs in vier jaar

Creyf's

19 april 2011

‘Meer waarmaken dan je belooft’

Creyf’s mocht voor de derde keer in vier jaar tijd de titel ‘Uitzendbureau van het jaar’ in ontvangst nemen. Dat is geen toeval meer. FlexService vroeg aan algemeen directeur Ronald Kardol wat zijn bedrijf anders doet.

Uitzendbureau van het jaar 2011Drie keer nummer één
Ronald Kardol grossiert in prijzen. Met ASA Student, waar hij toen algemeen directeur was, werd hij twee keer flexmarktspecialist van het jaar. In 2009 stapte hij over naar Creyf’s, dat vervolgens twee keer op rij de prijs van uitzendbureau van het jaar wegsleepte. “Dat was een mooi moment: ‘Jij alweer hier?’ Maar het is misschien geen toeval. ASA en Creyf’s hadden ooit een gezamenlijke directie, en de cultuur en de mentaliteit van de medewerkers op de vestigingen komt overeen.”

De doelgroep is wel duidelijk anders. “ASA werkt met studenten op hbo-niveau en hoger en concentreert zich op ‘dagjeswerk’. Een student loopt daar vandaag binnen omdat hij morgen vrij heeft, en kan dan meteen aan de slag. Met Creyf’s richten we ons vooral op lbo- en mbo-ers die ergens een paar weken fulltime willen werken.”

Afspraken nakomen
Waaraan heeft Creyf’s de prijs volgens Kardol te danken? “In de eerste plaats aan de mensen op de vestigingen. Zij doen de juiste dingen. Ze werken hard, luisteren naar wat de klant wil en letten op klanttevredenheid. Ze gaan goed met iedereen om; we behandelen zowel onze flexkrachten als onze klanten zoals we zelf behandeld willen worden. Verder denk ik dat afspraken nakomen essentieel is. Het is een open deur, maar dat vind ik echt een manco in de branche. Creyf’s belooft niet teveel, eerder het omgekeerde. We doen juist meer dan we beloven. Zowel voor onze flexkrachten als voor onze klanten.”

Ronald Kardol, algemeen directeur Creyf's

Scoren op snelheid
Kardol heeft het rapport nog niet in handen, maar weet al wel waarom Creyf’s weer heeft gewonnen. “Dit jaar hebben veel meer klanten dan in voorgaande jaren hun stem uitgebracht. Er zit voor ons een duidelijk rode lijn in. We scoren steeds goed op snelheid, op vriendelijk personeel en op de kwaliteit van onze uitzendkrachten. De verschillen zijn marginaal. Dit jaar scoorden we het best op snelheid, het jaar daarvoor op vriendelijk personeel. In 2009 werden we nipt tweede, op tweehonderdste van Tènce!, onze grootste concurrent bij deze verkiezing. Anders waren we vier keer op rij eerste geworden.”

Waarom is snelheid zo belangrijk? “Naast onze focus op een paar grote strategische klanten doen we veel zaken met het mkb, en dan met name in de industrie. Die klanten willen graag zo snel mogelijk een oplossing voor hun probleem.”

Relaties op lange termijn
Maar zonder kwaliteit is snelheid alleen succes op de korte termijn. “We slagen erin om langdurige relaties aan te gaan met onze klanten. De keren dat we een klant kwijtraken is dat vaak omdat we niet meegaan met extreem lage prijzen. Dat gaat ten koste van de kwaliteit. We hebben hele grote klanten waar we al jaren voor werken. Dergelijke klanten schrijven bijvoorbeeld elke vier jaar een nieuwe tender uit: een lijvig document, formulieren, onderhandelingen enzovoort. Op basis van onze prijs-/kwaliteitverhouding blijven ze onze klant.”

De kwaliteitsnormen gelden ook voor de buitenlandse uitzendkrachten. “We werken veel met Poolse flexkrachten, maar daar gaan we op dezelfde nette manier mee om. Netjes verlonen, goed huisvesten, vervoer regelen enzovoort. De keerzijde is natuurlijk dat we niet voor zeer lage bedragen leveren. Er zit veel kaf tussen het koren, maar kwaliteit werkt op de lange termijn beter. Grote bedrijven werken graag met ons, en ook de Poolse flexkrachten zelf willen graag voor ons werken. Het spreekt zich rond, ze komen zich spontaan aanmelden.”

Acquisitie
Wat leveren al die titels Creyf’s nu concreet op? “Onze medewerkers zijn er trots op, en terecht. Leuk om te vertellen aan de borreltafel, maar het helpt bijvoorbeeld ook bij acquisitiegesprekken. We behoren gewoon tot de absolute top in Nederland. Ik zeg mijn collega’s regelmatig dat ze best hardop mogen roepen dat ze de beste zijn.”

Wat betekent de titel voor bestaande klanten? “We delen ons succes graag met onze flexkrachten en onze klanten, we brengen ze bijvoorbeeld taart. Zo’n titel helpt altijd, het levert positieve reacties op, al moeten we soms wel uitleggen wat de prijs precies inhoudt. Maar als we vertellen dat er 18.000 mensen hebben gestemd dan wordt snel duidelijk dat het om een serieuze titel gaat. Klanten komen ook terug. In tijden van recessie is er tijdelijk misschien geen inleen, maar zowel grote als kleine klanten zeggen dat ze weten wat ze aan ons hebben, en komen daarna weer bij ons langs.”

Vestiging dichtbij
De directie van Creyf’s zit dicht op de klanten en de vestigingen. “Juist tijdens een recessie moet je een goed beeld hebben van de markt. Ook is het belangrijk om te weten hoe het met je mensen in de vestigingen gaat. We werken hard aan de moraal, zo zijn we door de recessiejaren van 2009 en 2010 gekomen.” Creyf’s onderscheidt zich van concurrenten met het vestigingenbeleid. “In die jaren hebben we niet één vestiging gesloten. We zitten met onze 86 vestigingen nu soms op locaties waar geen enkele concurrent meer zit. Maar we weten uit onderzoek hoe belangrijk zowel de flexkrachten als de klanten het vinden om een vestiging dichtbij te hebben. Werken met mensen uit je directe omgeving. En met mensen die je kent kun je nóg sneller schakelen.”

Social media
Creyf’s is zeer actief op internet. “We kijken daar op meerdere manieren naar. We zoeken goede manieren om mensen te vinden en aan ons te binden. Een steeds groter deel komt binnen via nieuwe kanalen. Onze website krijgt in een maand soms meer dan 100.000 bezoekers die een baan zoeken. Social media wordt ook steeds belangrijker. Elke vestiging heeft bijvoorbeeld een eigen Hyves-account en gaat daar zelf mee aan de slag. Creyf’s stelt alleen de kaders, de vestigingen hebben grote vrijheid. We willen laten zien hoe het is om via Creyf’s te werken, en tegelijkertijd het ondernemerschap op de vestigingen stimuleren en tonen.”
Ook voor eigen recruitment worden nieuwe media ingezet. “Op de site vind je onder Werken bij Creyf’s bijvoorbeeld videoblogs die de vestigingen zelf maken, en laten zien hoe het is om daar te werken.”

Hoe ziet Kardol de toekomst van social media? “De komende maanden zullen we meer met Twitter gaan doen, maar we kijken er kritisch naar. Onze doelgroep is bijvoorbeeld minder aanwezig op LinkedIn. Onze site werkt goed maar we willen dat een groter deel zich via internet inschrijft en wordt geplaatst.”

Wordt daarmee de rol van de vestigingen niet kleiner? Kardol ontkent dat. “Het is en-en. Ik geloof heilig in het belang van fysieke aanwezigheid. We willen op en naast de vestigingen meer doen vanuit internet.”

Interview: Derk Ederveen (www.skribo.nl)


Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek