loading
views

Uitzendbureau 65plus – Flexspecialist van 2011

65plus

13 april 2011

‘Kleurrijke mensen vergrijzen niet’

Uitzendbureau 65plus is uitgeroepen tot de ‘Flexspecialist van het jaar’ 2011. Met een eindcijfer van 7,76 versloeg men de nummer twee, Secretary Plus.

Trots
Ingrid Lingeman, directeur van Uitzendbureau 65plus, is trots op de titel. “Ons personeel heeft zich het afgelopen jaar uitermate hard ingezet om zowel onze opdrachtgevers als onze uitzendkrachten naar alle tevredenheid van dienst te zijn. De bekroning tot ‘Flexspecialist van het jaar’ laat zien dat onze klanten dit waarderen, en is een stimulans om dit niveau het komende jaar te evenaren en zelfs te verbeteren.”

Kwaliteit
Het persbericht meldt dat de opdrachtgevers voornamelijk erg positief waren over de kwaliteit van de uitzendkrachten van 65plus, maar Lingeman kan nog niet in detail reageren op de beoordeling. “We hebben de complete rapportage nog niet ontvangen. Wel weet ik uit de samenvatting dat wij daarnaast heel goed hebben gescoord op de vriendelijkheid en hulpvaardigheid van ons personeel.” Ook opmerkelijk is het eindcijfer van 7,76, wat de hoogste score was van alle 49 deelnemende uitzendbureaus.

Senioren
Uitzendbureau 65plus, zelf vijfendertig jaar jong, is een arbeidsmarktintermediair in de nichemarkt van senioren. De organisatie biedt pensioengerechtigden de mogelijkheid door te werken na hun vijfenzestigste. Lingeman licht het concept toe. “We maken een sterk groeiend potentieel aan ervaren en gemotiveerde arbeidskrachten beschikbaar voor organisaties. We zenden onder andere uit in het onderwijs, voor de overheid, bij gemeenten en in het MKB. Onze doelgroep is dus heel breed en divers.”

Ingrid Lingeman, directeur Uitzendbureau 65plus, winnaar Flexspecialist van het jaar 2011

Blijven werken
Het gaat niet om laaggeschoold werk. “Nee, mensen die dat werk doen houden het na hun pensioen vaak voor gezien. Het is meestal fysiek zwaar. Wij bemiddelen vooral voor facilitaire, administratieve en ondersteunende functies. Er is steeds meer aandacht voor langer doorwerken. Vroeger boden veel ‘vutters’ en geprepensioneerden zich bij ons aan, maar die konden we moeilijk helpen. We richten ons echt alleen op gepensioneerden, 65-plussers. Daar zien we nu een duidelijke toename. Ze willen graag blijven werken en zich nuttig maken voor de maatschappij.”

Professionals
Uitzendbureau 65plus heeft een aparte afdeling voor professionals. “Vanuit overheid en bedrijfsleven is er vraag naar goed opgeleide professionals die op tijdelijke en/of flexibele basis hun kennis en ervaring willen inzetten. Het gaat dan om mensen op hbo- of wo-niveau met recente werkervaring en actuele vakkennis. Zij kunnen na hun pensioen op hetzelfde niveau doorwerken en hun kennis op peil houden. De ontwikkelingen binnen een vakgebied gaan immers razendsnel.”

Ik ben je opa niet
Heeft de erkenning en de prijs ook te maken met de hernieuwde aandacht voor vergrijzing en behoud van kennis? Lingeman: “Dat zou ik niet direct kunnen zeggen. We bestaan al sinds 1975. Er was toen een grote krapte op de arbeidsmarkt, en de aandacht voor het sociale belang van arbeid voor ouderen was groot. SIRE had campagnes als Ik ben je opa niet, geef mij liever wat om handen of Veroordeeld tot ‘welverdiende rust’. Onze oprichters kwamen op het lumineuze idee om 65-plussers te bemiddelen naar functies waarvoor carrièregerichte jongeren geen belangstelling toonden, zoals archiefmedewerker, ponstypist of suppoost.”

Visionair gesprekspartner
In de laagconjunctuur van de jaren tachtig was er veel minder belangstelling, maar sinds de jaren negentig is er weer een duidelijke groei. “Er is wel een duidelijk verschil met vroeger, bijvoorbeeld elf jaar geleden. Toen werd ons concept nog afgedaan als een ‘leuk initiatief’. Nu zitten we aan tafel met bedrijven en worden we erkend als visionaire gesprekspartner.”

Nieuwe merken
De uitzendorganisatie breidt haar diensten dit jaar verder uit met een aantal nieuwe merken: 65plus payroll en 65min payroll waarbij het pre-pensioeners/VUT’ers betreft die door 65plus op de payroll worden genomen, terwijl ze bij hun voormalig werkgever blijven werken. Ook het merk 65plus Professional zal sterker in de markt worden gezet, waarvoor ook werving & selectie wordt gedaan. Daarnaast is er Poolmanagement. Dit gaat het om de levering en planning van grote groepen uitzendkrachten op projectbasis. Onze surveillanten bij examens op hoge scholen en universiteiten zijn hier een goed voorbeeld van. Verder komt er een specialisatie 65plus Zorg en Onderwijs, die docenten, hoogleraren en onderzoekers bemiddelt, alsmede pleinwachten. Voor de zorgsector worden gespecialiseerde 65plus vakkrachten uitgezonden.

Zelden ziek
Volgens Lingeman zijn 65-plussers gewild vanwege hun uitstekende arbeidsethos. “Ze scoren hoog op intrinsieke kwaliteit en motivatie. Ze werken niet zozeer voor het geld maar meer omdat ze hun werk heel graag doen. Ze zijn heel loyaal, zowel aan het uitzendbureau als aan de opdrachtgever. Bovendien zijn ze bijna nooit ziek, maar als dat gebeurt gaat het meestal om een langduriger ziekteproces. Daar moeten we als werkgever wel rekening mee houden.”

Duobaan
Bedrijven ervaren de senioren als een stabiele factor. “Het gaat om langdurige relaties. Onze mensen werken vaak lang bij dezelfde opdrachtgever, en die hecht zich op zijn beurt ook aan de 65-plusser.” De uitzendkrachten zijn blij met het maatwerk dat Lingeman kan bieden. “Zo zijn bijvoorbeeld duobanen erg gewild. Twee uitzendkrachten werken allebei twaalf uur per week en vullen zo samen de vacature in. De een kan inspringen als de andere een keer een dag ziek is of vakantie nodig heeft.”

Stabiliteit
Bij 65plus zelf variëren de interne medewerkers in leeftijd. “Dat geeft een goede sfeer. Variatie in de leeftijdsopbouw is belangrijk voor de werkvloer”, aldus Lingeman. “Dat blijkt ook uit de reacties die wij krijgen van onze opdrachtgevers. Een gevarieerde leeftijdsopbouw bij het personeel geeft stabiliteit en rust binnen een bedrijf.”

18.000 respondenten
De jaarlijkse brancheverkiezing werd dit jaar voor de zesde keer georganiseerd, en is een initiatief van Q&A Research & Consultancy en CTB Flex in samenwerking met de brancheverenigingen ABU en NBBU en subsponsor CROP Certificering. Het onderzoek is gehouden onder 14.150 uitzendkrachten en 4.050 opdrachtgevers, nog meer dan de vorige keer. Zij beoordeelden 49 uitzendbureaus op onder meer vriendelijkheid, hulpvaardigheid, flexibiliteit en deskundigheid van het personeel.

Uitzendbureaus hebben flyers, banners en nieuwsbrieven ingezet om hun opdrachtgevers en uitzendkrachten op te roepen om deel te nemen aan het onderzoek. Daarnaast waren de mediapartners VNU Recruitment, Intermediair, Intermediair PW en nationalevacaturebank.nl verbonden aan deze verkiezing.

Interview: Hinke Wever
Tekst: Derk Ederveen (www.skribo.nl)


Uitzendbureau 65plus werkt met FlexService software.


Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek