loading
views

Social sites niet veel gebruikt in recruitment



Robert Half24 maart 2011

Ondanks het enorme succes van sociale en professionele netwerksites, verkiest 86% van de Nederlandse managers nog steeds een CV of motivatiebrief boven een online profiel op Facebook, Twitter of LinkedIn.

Slecht 6% geeft aan een voorkeur te hebben voor een link naar een netwerksite. Wel bevestigt 61% van de Nederlandse managers dat hun zakelijke keuzes (soms) beïnvloed worden door informatie en commentaren die op sociale netwerksites staan. Dit is een veel hoger percentage dan in alle andere onderzochte landen werd gevonden. Dit blijkt uit arbeidsmarktonderzoek van OfficeTeam, intermediair op gebied van tijdelijk administratief personeel.

LinkedIn en Facebook nog niet veelgebruikte recruitment kanalen

Het onderzoeksbureau Heliview ondervroeg meer dan 2.800 HR en Finance Managers in 13 landen: België, Brazilië, Dubai, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië,
Luxemburg, Oostenrijk, Spanje, Nederland, Tsjechië en Zwitserland. Sociale en professionele netwerksites zijn enorm populair. LinkedIn telt ondertussen meer
dan 90 miljoen professionele geregistreerden in 200 landen. Facebook heeft wereldwijd meer dan 500 miljoen actieve gebruikers. Maar de sites zijn nog niet veelgebruikte recruitment kanalen voor bedrijven.

Hype rond werving via sociale netwerksites doorgeprikt
Voor werkzoekenden is het goed om te weten dat de meerderheid van de ondervraagde leidinggevenden in Nederland nog steeds de voorkeur geeft aan het ontvangen van een curriculum vitae en/of motivatiebrief in plaats van een link naar een profiel op een professionele netwerksite. Bovendien heeft in ons land nog steeds 10% van de ondervraagde managers zelf geen profiel op een sociale netwerksite.

Werving wel online, maar weinig via netwerksites
Sociale netwerksites worden ook nog nauwelijks gebruikt om nieuwe medewerkers te werven. Slechts 13% van de managers maakt er gebruik van. De meest gebruikte middelen om te werven zijn de website van het eigen bedrijf (61%) of advertenties op online vacaturesites (56%). Interne promoties worden door 49% van de ondervraagden genoemd en 47% maakt gebruik van externe wervingsbureaus.

Toegevoegde waarde van sociale media
Sociale netwerksites zullen op termijn naar verwachting wel een belangrijke ondersteuning worden in zowel het wervingsproces (45%) als het beoordelen van potentiële werknemers (30%). De belangrijkste voordelen die bedrijven daarnaast zien in het gebruik van externe sociale en professionele netwerksites zijn het stimuleren van samenwerking en communicatie tussen collega’s (25%) en het verbeteren van de merknaam (15%).

“Persoonlijk vind ik dat Hyves of LinkedIn profielen net wat meer van de persoon zelf laten zien dan een CV, er staan foto’s op,informele krabbels en blogs en je kunt zien waar een kandidaat lid van is. Aangezien een match altijd een combinatie is van de juiste ervaring en de persoon erachter, is een social media profiel in ieder geval een mooie aanvulling op een CV”, aldus Anita Hijmenberg, Manager Temporary Services van OfficeTeam.

“In de markt van de tijdelijke opdrachten blijft kennis en kunde toch het allerbelangrijkste. Iemand moet vanaf dag één in staat zijn takenpakket uit te kunnen voeren. Deze selectie op harde skills kun je duidelijker in een CV dan in een social media profiel maken, omdat al die persoonsgebonden zaken de aandacht afleiden van de harde skills. Daarnaast moet wel gezegd worden dat een CV ook wel degelijk iets over de persoon erachter kan zeggen. Het formaat, de opbouw, spelfouten, lettertype etc. kunnen veelzeggend zijn”, besluit Anita Hijmenberg van OfficeTeam.

Bron: Robert Half OT, 17 maart 2010

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek