loading
views

StepStone: social media in recruitment proces

Logo StepStone16 februari 2011

Niet alle recruiters en managers raadplegen voorafgaand aan een sollicitatie het social media profiel van de kandidaat. Zij zijn vaak terughoudend uit privacy overwegingen en met het oog op ongevraagd datagebruik.

Van de HR professionals raadpleegt 41 procent van tevoren nooit het profiel, terwijl 45 procent aangeeft het profiel af en toe te raadplegen. Slechts 14 procent doet dit altijd. Dit blijkt uit onderzoek van StepStone Solutions onder meer dan 300 respondenten uit de talentacquisitie branche.

Social media in recruitment proces
De respondenten die het social media profiel onbenut laten, geven aan terughoudend te zijn uit privacy overwegingen en ongevraagd datagebruik. Verder blijkt uit dit onderzoek dat circa 60 procent van de ondervraagden social media wel betrekt in het recruitment proces. De belangrijkste redenen van het gebruik van social media zijn respectievelijk: om het bedrijf te presenteren, om nieuwe werknemers te zoeken en om contact te onderhouden met de kandidaten.

“We zien dat social media een steeds grotere plek inneemt binnen het recruitmentproces. Reden te meer om onderzoek te doen naar de kennis, houding en het gedrag van de recruiters op dit gebied. De uitkomsten van dit onderzoek zijn voor ons kostbare informatie die we gebruiken bij de door-ontwikkeling van onze e-recruitment oplossingen. Hiernaast zien we dat recruiters er behoefte aan hebben om over het gebruik van social media te sparren, ook met collega recruiters. Naast onderzoek organiseren we dan ook regelmatig bijeenkomsten en ronde tafels over actuele onderwerpen”, aldus Sander Kerkhoffs, Country Manager Nederland bij StepStone Solutions.

Gerelateerd nieuws
> StepStone: vacatures vaker gezocht via mobiel
> Vacatures zoeken via mobiel niet populair

Bron: Persbericht StepStone, 16 februari 2011

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek