loading
views

Interview met Susanne de Vries, directeur ARTRA

20 oktober 2010

Het speelveld is altijd groter dan je denkt

Susanne de Vries
Sinds 1 september van dit jaar is Susanne de Vries werkzaam als directeur van ARTRA.
Wat trok haar aan in deze functie?

Gepokt en gemazeld in de flexbranche
“Dat is een lang verhaal. Ik ben gepokt en gemazeld binnen de flexbranche (Randstad, red). Daar heb ik de eerste 15 jaar van mijn loopbaan met veel plezier gewerkt. Ik heb er een fantastische carrière gemaakt van lijnfuncties als intercedent en manager, naar een staffunctie, naar opleiding en trainingen. Die weg heb ik afgesloten door als regiomanager weer terug te gaan naar de lijn.”

“Ik wilde weer met mijn voeten in het zand, dat wil zeggen: zelf weer als regiomanager de dingen doen die ik als opleider/trainer had geleerd aan het lijnmanagement. Dat was opnieuw confronterend en leerzaam. Voor mij was dat belangrijk in mijn ontwikkeling.”

Zelfstandig consultant en interim manager
“Vervolgens wilde ik na 15 jaar graag voor mezelf werken. Dat heb ik 14 jaar gedaan in samenwerking met een vroegere collega. Samen zijn we Optimum Ontwerp & Regie van Personeelsbeleid gestart. Ik concentreerde me vooral op turnaround-projecten. Daarbij vroeg een directie bijvoorbeeld: “Het loopt intern niet meer zoals ik wil en ik krijg er geen grip op. Mensen zijn niet meer zo tevreden. Zou je de oorzaken willen achterhalen en aanbevelingen willen doen.”

Kwaliteit van mensen staat centraal
“Ik heb altijd gewerkt vanuit de visie dat de kwaliteiten van mensen centraal moeten staan. Als er gewerkt wordt vanuit de aanwezige kracht binnen organisaties levert dit per definitie resultaat op. Ik startte bij mijn projecten dan ook met het in kaart brengen van de aanwezige kennis, ervaringen en talenten en leidde een organisatie zo van productgerichtheid naar een commerciële manier van werken of naar een meer verkoopgestuurde organisatie. Ik heb veel van dit soort trajecten verzorgd binnen de zakelijke dienstverlening. Daarnaast heb ik ook wel wat interim managementklussen gedaan. Denk aan het opzetten van een HR-afdeling of het invoeren van competentiemanagement. Mijn opdrachten waren divers, maar gingen altijd over het aansturen van mensen.”

Waarom de switch?
“Mijn collega/partner bij Optimum wilde enkele jaren volledig beschikbaar zijn voor haar gezin. We draaiden samen grote projecten. Toen ik die projecten alleen moest doen en ook verkopen, stuitte ik op een aantal logische restricties: een bedrijf wil graag expertise inhuren, maar wel met de zekerheid van backup. Als je samenwerkt met een ander, die ook geheel is ingewerkt, kun je voor elkaar invallen als het nodig is. Daarom heb ik toen laten weten in mijn netwerk dat ik beschikbaar was als er zich een interessante opdracht of vacature voordeed. Zo werd ik gewezen op de functie bij ARTRA, waar ik overigens gewoon voor heb gesolliciteerd. Wel was ik meteen na mijn eerste gesprek positief over de propositie,dit bedrijf en deze mogelijkheden. De functie sluit goed aan bij mijn interesses en kunde: ARTRA verzorgt commerciële opleidingen en trainingen, een product waar ik veel ervaring mee heb. Als directeur heb ik veel vrijheid en verantwoordelijkheid waardoor de overstap van zelfstandigheid naar deze functie relatief klein is. Ook het feit dat ARTRA zich richt op de flexbranche sluit direct aan bij mijn kennis en ervaring. Kortom, toen ik deze functie aannam, was het alsof ik weer thuis kwam na een lange reis.”

HR en Het zwaard van Damocles
ARTRA heeft het zwaar gehad, net als de hele flexbranche in de afgelopen twee jaren.
Hoe zie je de weg om uit het dal te komen?

“We komen veel bij bedrijven, bij klanten en prospects en we spreken veel beslissers uit de branche. Iedereen geeft toe: er zijn ontzettend harde maatregelen getroffen. Wat mij daarin wel verbaast is dat de aandacht voor human resource zo is ondergesneeuwd.

Er is niet veel meer geïnvesteerd in de mensen die overbleven na de ontslagrondes. Dat snap ik uiteraard vanuit economische motieven, maar het is niet raadzaam voor de langere termijn. Dit gebrek aan aandacht voor de medewerkers hangt nu als een zwaard van Damocles boven de betrokken bedrijven. Ook dat besef begint nu door te dringen.”

Waarde van je personeel kennen
“Personeel is het goud van het bedrijf. Dat koester je met aandacht, bijvoorbeeld door je mensen gelegenheid te geven voor ontwikkeling en groei, vaak met hulp van opleiding en training. Dat betaalt zichzelf terug. Bedrijven die niet in hun personeel investeren zien hun medewerkers als de markt weer aantrekt, rondkijken en weglopen naar andere werkgevers. Dat gebeurt nu eenmaal als je de binding met je personeel verwaarloost.
Het overgebleven personeel is langere tijd zwaarder belast. Elke organisatie weet dat dit een risico vormt voor de slagkracht. Als het moeilijker wordt moet je juist kijken: welk goud heb ik in huis? Welke kwaliteiten bezit mijn personeel en hoe kan ik die het best benutten?”

Investeren in personeel MOET
“Nu de markt weer aantrekt, is investering in de opleiding en training van medewerkers nodig. Van intercedentes, consultants en managers wordt verwacht dat ze zeer actief worden in het verkopen van dienstverlening, veel gesprekken voeren met bedrijven en vragen: wat verwacht jij, wat kan ik voor je betekenen, hoe kan ik dat gaan invullen?
Voor deze professionele gesprekken hebben ze kennis en vaardigheden nodig, maar ook kracht en geloof in zichzelf. Ook betrokkenheid en loyaliteit aan de organisatie waar ze voor werken is van groot belang.”

Resetten van managers
“Je eigen talenten kennen en als organisatie weten welke talenten nodig zijn om strategische doelen te bereiken, dat is een continu proces. We zien hoe de rol van de manager verandert van boekhouder naar aanjager. Dit vereist een reset. Managers moeten andere vaardigheden in zichzelf wakker maken en benutten. Wij passen onze managementtrainingen daar nu al op aan.”

De markt bewerken
Sales, vaardigheden, gesprekstechnieken, managementcursussen en persoonlijke ontwikkeling; ARTRA is de partner als het gaat voor het ontwikkelen en ontplooien van medewerkers in de flexbranche, zo benadrukt De Vries.
“Onze trainingen worden allemaal gegeven door mensen uit de flexbranche. We weten wat er speelt. We begrijpen de terminologie. We weten ook hoe de commerciële vertaalslag kan worden gemaakt. Wij willen dat deelnemers met hun nieuwe kennis naar klanten rennen. Want wat is er nou leuker dan met je klant over je vak te praten. Zo bewerk je de markt. Daar gaat het om.”

Diverse ingangen
“Je hoeft niet altijd met klanten over HR te praten. Je zou bijvoorbeeld ook vanuit het trainingsblok marketing van onze Middle Management Opleiding een klant kunnen benaderen en zeggen: ik heb nu zulke leuke dingen geleerd over marketing. Mag ik vragen: hoe doen jullie dat? Zou ik eens met iemand van de marketing mogen praten? Negen van de tien keer krijg je die kans. Ingangen vinden, die voor alle partijen interessant zijn, commerciële vertaalslagen maken en zien wat je er in de markt mee kunt, dat leer je bij ARTRA.”

Aansluiting op het vak
“Door alles wat we in de trainingen en cursussen horen, blijven we goed aangesloten. We zijn een solide opleidingsinstituut met een flexibele instelling. Dat komt door onze dedication aan de markt van intercedenten en het vak van vestigingsmanagers of regiomanagers. Tegelijk vind ik het fantastisch als bedrijven ons uitdagen om hen te ondersteunen in hoe ze de binding met hun medewerkers kunnen vergroten. Of als ze ons vragen om hen een spiegel voor te houden.”

De weg ernaar toe is leuker dan de top
Ziet ARTRA kansen om het imago van het vak te verbeteren?
“Zeker, daar raak je mij in mijn hart. Als ik mensen over het vak van intercedent hoor zeggen: “het is een opstapfunctie” of “je doet het voor je baas, niet voor jezelf” dan ben ik oprecht verontwaardigd. Arbeidsbemiddeling is echt een heel leuk vak, waarin je jezelf uitstekend kunt ontwikkelen. Want of je nou sociaal bent ingesteld en graag investeert in contacten met je flexwerkers, of je bent wat commerciëler ingesteld of je hebt het creatieve talent om marktacties te bedenken, je kunt het allemaal gebruiken in dit vak. Mijn motto is: de weg er naar toe is leuker dan de top zelf. Wie alleen focus heeft voor de top vergeet wat er onderweg allemaal te leren en ervaren is. Onderweg ontdek je de mooiste kansen om je te ontplooien.”

Groot speelveld
“Kijk eens hoe groot de markt is. Dat betekent dat het speelveld altijd groter is dan je denkt. Je kunt toch klanten en prospects zoeken waar je je prettig bij voelt? Vind een speelveld waarbinnen je jezelf commercieel kunt ontplooien. Als je creatief bent, als je verantwoordelijk handelt en vragen stelt, de juiste dingen onderzoekt, dan levert dat business en plezier op. Als jij zeker bent van jezelf – want dat is uiteindelijk het enige wat telt bij verkoop – dan durf je het gesprek met bedrijven wel aan te gaan.”

Contact vanuit zelfvertrouwen
“Soms is er onzekerheid bij intercedenten over de speelruimte die er is bij contacten. Als de dienstverlening voor een klant goed loopt, lijkt er geen reden om contact te zoeken. Dan kun je wel eens blij zijn met een klacht, want dan heb je iets goed te maken en breng je meteen een ander soort gesprek op gang. Bij ons leer je hoe je vanuit allerlei invalshoeken met zelfvertrouwen klanten kunt benaderen.

Dan vraag je bijvoorbeeld naar ontwikkelingen in het vakgebied, gevolgen van de economische ontwikkeling op het bedrijf, de situatie van beschikbaarheid van personeel. Zo trainen we de vaardigheden van de cursisten en vergroten hun professionaliteit.”

Bedrijven en flexwerkers
“Het unieke van de flexbranche is dat er twee types klanten zijn: de inlenende bedrijven en de flexwerkers. Je kunt op dezelfde manier als bij bedrijven de kwaliteit in het contact met je flexwerkers verhogen door te vragen naar drijfveren, interesses, obstakels, enzovoort. Daardoor krijg je meer inzicht in hoe je je flexwerkers kunt begeleiden en zie je waar zij tot hun recht komen. Het is ook mogelijk om vanuit eigen persoonlijke interesses of eigen ervaringen aanknopingspunten te vinden voor contact.”

Visie en durf
“Wij kunnen de intercedenten en managers zoveel geven. Ze moeten na onze trainingen het pand uitvliegen met de gedachte: mag ik nu eindelijk naar mijn klanten toe…! Als wij die zekerheid en durf in hen hebben wakker gemaakt, dan hebben wij ons doel bereikt.
Het is aan de bureaus zelf om na de afgelopen lastige jaren de medewerkers te stimuleren het veld te betreden en het spel te spelen. Het speelveld ligt er.”

Foto’s: Guus Pauka
Tekst: Hinke Wever


ARTRA is vooral bekend van de Basis Opleiding Intercedent (BOI).
Inmiddels biedt ARTRA gevarieerde trainingen voor zowel intercedenten als managers.
> Bekijk meer trainingsmogelijkheden voor intercedenten
> Bekijk de trainingsmogelijkheden voor managers

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek