loading
views

Prokx Payrolling – stabiel en ambitieus

6 oktober 2010

Interview met Martin Vaanholt en Edwin Spaltman


  • Sales driven
  • Persoonlijk contact
  • Uitstekend relatiebeheer

“Wat we doen, doen we goed, of we doen het niet”
Korte lijnen, direct contact met klanten, daar gaat het om. Praktische nuchterheid typeert de organisatie. De directeuren/eigenaren werken zelf mee in het bedrijf. Dat is belangrijk om te kunnen zien wat er speelt in de markt en op de werkvloer. “Nieuwe business is heel belangrijk,” zegt Vaanholt, “en wat je binnenkrijgt via de voorkant, wil je niet verliezen aan de achterkant.” Daarom timmert Prokx stevig aan de weg met een landelijk salesteam. Daarom krijgt ook het relatiebeheer van de bestaande klanten de volle aandacht. “Dat lukt ons goed. We kennen weinig of geen verloop in het interne medewerkersteam en in ons klantenportfolio.”

Prokx groeit 20% in 2010
Het beleid werpt vruchten af. “Volgens de VPO marktmonitor groeien wij 20% in 2010, terwijl de payrollmarkt gemiddeld een groei van 10% laat zien.”

VPO – keurmerk
Prokx is lid van branche-organisatie VPO. Wat is het voordeel van het VPO-lidmaatschap? “We zitten in een opkomende markt met dalende marges. Het is nodig aanzienlijke volumes te draaien om rendabel te werken.

We zien tegelijkertijd een wildgroei aan startende payrollbedrijven. Daar zitten goedwillende ondernemers bij, maar ook ‘cowboys’ die minder betrouwbaar zijn in hun dienstverlening. Dat is nu eenmaal zo, een groeiende markt trekt avonturiers aan.

Wij zijn een sterk payrollbedrijf met een betrouwbare dienstverlening. Het lidmaatschap van de VPO is ons keurmerk. Klanten hebben daardoor de zekerheid dat wij periodiek worden gecontroleerd en gecertificeerd door de VRO en beschikken over de vereiste NEN-normering.”

Edwin Spaltman
Martin Vaanholt

Vaanholt en Spaltman
In hoofdlijnen is Martin Vaanholt verantwoordelijk voor de sales en marketing. Edwin Spaltman neemt de operationele- en financiële zaken binnen Prokx voor zijn rekening. Vaanholt en Spaltman zijn al jaren goede vrienden. Vaanholt kwam tien jaar geleden in dienst van Van der Noordt, Persoonality, toen payrolling nog in de kinderschoenen stond. Hij heeft alle ontwikkelingen in de payrollbranche van nabij meegemaakt. In 2004 is hij zijn eigen payrollbedrijf gestart, samen met Edwin Spaltman, die uit de reklamewereld afkomstig is.

Horeca en Recreatie
Vaanholt: “Prokx Payrolling heeft op dit moment 600 actieve klanten, waarvan 80% afkomstig is uit de sectoren Horeca en Recreatie. Prokx werkt landelijk. Een groot deel van de klanten bevindt zich op de eilanden, langs de kusten, in Friesland, kortom in recreatiegebieden. Van de actieve klanten verloont 95% het totale personeelsbestand via Prokx. Het gaat daarbij om medewerkers uit alle functiegroepen, van de chefkok tot en met de afwashulp.”
Ook bedrijven uit andere branches zoals supermarkten, schoonmaakbedrijven, detailhandel en taxibedrijven behoren tot de klantenkring van Prokx.

Landelijk salesteam
Bij Prokx staat sales hoog in het vaandel. Het salesteam bestaat uit tien medewerkers die landelijk beurzen bezoeken en nieuwe klanten benaderen. De salesmedewerkers zijn regionaal en landelijk actief, afhankelijk van hun woongebied. “Een salesmedewerker uit Friesland zal van nature beter contact leggen met de Friese markt, net zoals dat geldt voor salesmedewerkers uit Brabant of Limburg,” zegt Vaanholt.

Beleid
Het management van Prokx bestaat uit drie personen, Martin Vaanholt, directeur/eigenaar, Edwin Spaltman, directeur/eigenaar en Jordie Kayser, manager relatiebeheer. Vaanholt: “We werken zelf volledig mee. We kiezen bewust voor een ‘platte’ organisatie met korte lijnen in de communicatie. Dat maakt ons slagvaardig in de dienstverlening aan onze klanten. Daarmee versterken we ook onze positie ten opzichte van onze concurrenten. We willen steeds een stap extra zetten.” Vaanholt is zelf drie dagen per week onderweg. “Ik bezoek veel klanten persoonlijk. Tijdens gesprekken hoor ik wat onze ondernemers nodig hebben, wat goed of minder goed gaat en waar ze zich zorgen over maken. Daar kan ik dan in het beleid rekening mee houden.”

Persoonlijke aandacht
Voor de klantengroep van Prokx is aandacht essentieel. “We zitten vol in het MKB en daar draait het allemaal om persoonlijke aandacht. Als een klant belt met een vraag moet onze relatiebeheerder direct antwoord kunnen geven en goed op de hoogte zijn van de lopende zaken van deze klant. Daarom werken we met een ervaren en stabiel team.”

Overzichtelijke administratie
“Met onze digitale administratie van klantgegevens zorgen we voor een snelle en overzichtelijke werkwijze. We bieden klanten tevens gelegenheid om deel te nemen aan PEP, het digitale kloksysteem. Dit vereenvoudigt de verwerking van arbeidsuren volgens de cao-regels.”

Volume op peil
In de horeca was de economische crisis direct voelbaar. Wat hebben jullie gemerkt van de terugslag? En hoe heb je het opgevangen?
“In 2009 hebben we geen klanten verloren, maar ze draaiden wel minder uren. Inmiddels trekt de business in de horeca weer wat aan. Als reactie zijn wij nog meer het accent gaan leggen op sales en op het veroveren van nieuwe markten. We zijn ambitieus. We houden ons volume op peil in het belang van ons en onze klanten.”

Prokx Personeel – uitzendbureau
“In het kader van onze dienstverlening starten we met een nieuw initiatief: Prokx Personeel. We krijgen vaak vragen van klanten of wij ook personeel voor hen kunnen vinden.


Daar geven we nu concreet vorm aan. We concentreren ons niet op spoed- en bulkaanvragen, maar op het vinden van personeel voor de lange termijn. We doen werving & selectie van gespecialiseerd personeel of bieden personeel op uitzendbasis. Het gaat om functies van hoog tot laag, in diverse categorieën en sectoren. Denk bijvoorbeeld aan de werving van een manager van een congrescentrum maar ook aan het vinden van medewerkers voor de bediening.”

Presentatie tijdens Horecava, januari 2011
“Prokx Personeel wordt een aparte organisatie, we beginnen met vier medewerkers. Twee voor de binnendienst en twee voor de buitendienst. Hiervoor zoeken we zeer ervaren recruiters. Onze nieuwe personeeldienst geeft ons gelegenheid om klanten tegemoet te komen. Soms kan het nodig zijn om een andere werkplek te vinden voor een medewerker van een klant. En soms zoekt een klant personeel waarvoor hij zelf niet de juiste mensen kan bereiken. Uiteraard komen we alleen in actie als de ondernemer onze hulp inroept.” Prokx Personeel gaat in november 2010 al van start. De officiële presentatie vindt plaats tijdens de Horecava, januari 2011.

Recruitmentteam
“Dankzij onze bestaande organisatie kunnen de opstartkosten van het nieuwe bureau beperkt blijven en zijn we snel operationeel. Met ons salesteam komen we op veel plekken en gelegenheden waar we de juiste contacten kunnen leggen. De aanvragen voor onze nieuwe personeelservice stromen op dit moment al binnen. Onze belangrijkste focus wordt het samenstellen van een goed recruitmentteam. We zijn ervan overtuigd dat we hiermee de service aan onze klanten verder kunnen uitbreiden.”

Zorgvuldige implementatie
Betrouwbaarheid is bij payrolling voor de klant en de medewerkers van groot belang. Daarom vraagt elke nieuwe implementatie om een rustige en zorgvuldige benadering. Vaanholt: “Als we een nieuwe payrollklant krijgen, gaan we er persoonlijk naar toe. We adviseren de ondernemer om de uitleg aan de medewerkers niet zelf te doen, maar samen met ons te verzorgen. Wij weten uit ervaring welke vragen spelen bij de vaste medewerkers van de klant. Wij hebben de expertise en nemen de tijd om alle vragen zorgvuldig en naar behoefte te beantwoorden.”

Onderscheidend
“We stellen het belang van onze klanten en de medewerkers voorop. We houden contact met de ontwikkelingen in de markt en zoeken steeds naar nieuwe mogelijkheden om klanten van dienst te zijn.”

Stap extra
“Wat we doen, doen we goed. En we doen steeds een stap extra. Dat tekent onze werkwijze,” aldus Martin Vaanholt, Prokx Payrolling.

Foto’s: Guus Pauka
Tekst: Hinke Wever


Prokx Payrolling maakt gebruik van FlexService software


Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek