loading
views

Kenniscentrum flexmarkt-UWV: Servicepunt Flex



NBBU6 oktober 2010

Servicepunt Flex is de schakel tussen de flexbranche en het UWV Werkbedrijf en moet de samenwerking bevorderen. Het nieuwe kenniscentrum is een gezamenlijk initiatief van de NBBU, ABU, het UWV Werkbedrijf en STOOF.

Na een intensieve inwerkperiode en stages bij de NBBU en de ABU zullen twee medewerkers voor het kenniscentrum op 1 november aan de slag gaan.

Het servicepunt
De medewerkers bieden ondersteuning bij de implementatie van projecten, samenwerkingsverbanden, convenanten en de aanvraag van subsidies en regelingen. Kortom: het servicepunt geeft uitzendondernemers toelichting op de mogelijkheden binnen het UWV Werkbedrijf. Ze maken uitzendondernemers en intercedenten wegwijs binnen het UWV Werkbedrijf.

Unieke samenwerking
Piet Meij, senior adviseur arbeidsmarkt en sociale zekerheid van de NBBU en namens de NBBU lid van de regiegroep van het nieuwe Servicepunt Flex: “Vanuit de uitzendbranche hebben we gezocht naar manieren om tot betere samenwerking met het UWV Werkbedrijf te komen. Het bedrijfsleven beticht het UWV er nog wel eens van naar binnen gekeerd te zijn. Anderzijds denken medewerkers van het UWV nog vaak dat uitzendwerk onvolwaardig is, terwijl we volwaardige cao’s hebben, investeren in scholing en via uitzendbedrijven BBL-opleidingen gevolgd kunnen worden.

Wederzijdse vooroordelen
Uitzendwerk wordt vaak beschouwd als opvularbeid, maar dat is uitzendwerk allang niet meer gezien de ontwikkeling en professionalisering die de branche heeft ondergaan. Aan de andere kant heeft de uitzendsector de natuurlijke neiging om te denken ‘dat is een taak voor een publieke instantie’ en denkt men op een uitzendbureau vaak dat als je wat wilt afspreken met het UWV je te maken hebt met een bureaucratische, logge organisatie. Er bestaan nogal wat vooroordelen aan beide kanten. Door samen te werken, willen we die wegnemen. We zijn erg blij dat we nu samen proberen de werkloosheidsperiode te bekorten.”

Rol uitzendbureaus bij werkloosheid
Bij het verkorten van werkloosheid en het van werk naar werk begeleiden van werknemers die met werkloosheid worden bedreigd, kunnen uitzendbu¬reaus een grote rol spelen. Alle reden om de kloof te dichten, om het UWV toegankelijker te maken voor de uitzendbranche. Medewerkers van een uitzendbureau moeten makkelijker hun weg vinden binnen het UWV Werkbedrijf. Werkcoaches van het UWV Werkbedrijf moeten op de hoogte zijn van de uitzendformules.

Gerelateerd nieuws
> Donner positief over samenwerking UWV-uitzendbranche
> FNV: uitzendbureaus moeten betalen voor bestand werklozen
> Werkloze verplicht naar uitzendbureau
> Servicepunt UWV voor werkgevers techniek
> Convenant uitzendbranche en VNG levert 4.500 banen op

Bron: NBBU Form, oktober 2010

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek