loading
views

Personeelsadvertenties H1 2010: -29,2%



Nielsen27 juli 2010

Het aantal personeelsadvertenties is in de eerste zes maanden van 2010 ten opzichte van dezelfde periode in 2009 gedaald met 29,2% tot ruim 291.800. Dit is het vierde kwartaal op rij dat de daling van het aantal personeelsadvertenties verder afneemt.

Dit blijkt uit cijfers van Nielsen. Nielsen registreert de personeelsadvertenties in meer dan duizend media waaronder de landelijke en regionale dagbladen, vak- en managementbladen en de belangrijkste vacaturesites.

Ontwikkeling aantal personeelsadvertenties per kwartaal t.o.v. voorgaand jaar
Verloop Personeelsadvertenties

Van hoogtepunt naar dieptepunt
Het hoogtepunt van de groei van het aantal personeelsadvertenties lag in het derde kwartaal van 2006 (48,1%). In het vierde kwartaal van 2006 zette de afname van de groei in, wat zich in het eerste kwartaal van 2008 vertaalde in een daling van het aantal personeelsadvertenties (-3,7%). In het tweede kwartaal van 2009 bereikte de daling zijn dieptepunt met 48,9% minder personeelsadvertenties.

De daling liep vervolgens terug van -46,0% in het derde kwartaal naar -41,2% in het vierde kwartaal, gevolgd door -36,5% in het eerste kwartaal van 2010 en 20,4% in het tweede kwartaal.

Per mediumtype
Van de in totaal 291.800 geregistreerde personeelsadvertenties, werden er in de periode januari – juni 2010 ruim 265.000 geplaatst op internet (een daling van 28,6%), bijna 18.000 personeelsadvertenties werden in dagbladen geplaatst ( een daling van 22,8%) en ruim 7.000 in vak- en managementbladen (-48,2%). Verder werden er ruim 1.200 personeelsadvertenties geplaatst in overige mediumtypen*.

Per maand
In april 2010 nam het aantal personeelsadvertenties af met 21,3% tot ruim 50.000, in mei liep de daling iets verder op tot 23,1% (bijna 46.000 advertenties) en juni is afgesloten met een daling van 17%, oftewel bijna 53.000 personeelsadvertenties. Hiermee lijkt de daling van het aantal personeelsadvertenties zich verder te stabiliseren.

De daling bij dagbladen bedroeg in april 10,4%, in mei daalde het aantal personeelsadvertenties met 14,1% en in juni is de daling teruggelopen tot 11,2%. Ook op internet is ondanks fluctuaties een teruglopende daling van het aantal personeelsadvertenties te zien van -20,1% in april, tot -22,4% in mei en -15,6% in juni. De daling bij vak- en managementbladen liep terug tot rond de 54%.

Marktaandelen
Van de 291.800 geregistreerde personeelsadvertenties, werd 91% op internet geplaatst. In de eerste zes maanden van 2009 lag dit aandeel op 90,7%. Dagbladen winnen marktaandeel en komen uit op 6,2%, in de eerste zes maanden van 2009 was dit 5,4%. Vak- en managementbladen hebben wederom marktaandeel in moeten leveren en komen uit op 2,4%. Het marktaandeel van de overige mediumtypen is 0,4%.

Aantal vacatures
Naast het aantal personeelsadvertenties dat geplaatst wordt, registreert Nielsen ook het aantal vacatures waarvoor geadverteerd wordt. In de eerste zes maanden van 2010 zijn er bijna 321.000 vacatures geregistreerd. Hiervan werd 82,8% op jobsites geplaatst (265.000 vacatures), 12,8% in dagbladen (41.000 vacatures) en 4,2% in vak- en managementbladen (13.000 vacatures) Verder werden er nog 900 vacatures in overige mediumtypen geplaatst.

Werkloosheid
In juni 2010 waren 441.000 personen werkloos. Dit komt overeen met 5,6% van de beroepsbevolking. Een jaar eerder was dit nog 4,9%. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Uit cijfers van UWV blijkt dat zowel het aantal werkzoekenden als het aantal WW-uitkeringen in juni is gedaald. Ten opzichte van een jaar geleden ligt het aantal werkzoekenden en het aantal WW-uitkeringen nog wel hoger.

Na februari 2010 is de werkloosheid met gemiddeld 5.000 per maand gedaald. In het half jaar daarvoor steeg de werkloosheid nog met gemiddeld 9.000 personen per maand. In juni 2010 waren er 56.000 werklozen meer dan een jaar eerder.

Ontwikkeling per beroepsgroep
In de eerste zes maanden groeide het aantal personeelsadvertenties in twee beroepsgroepen:
Installatie, Reparatie en Onderhoud (14,5%) en Communicatie, Marketing en PR (12,6%). In de
eerste zes maanden van 2010 is de procentuele daling van het aantal personeelsadvertenties ten opzichte van dezelfde periode in 2009 in 17 van de 26 beroepsgroepen afgenomen.

Binnen de top 5 beroepsgroepen is het aantal personeelsadvertenties in het tweede kwartaal toegenomen in de groepen Informatie- en Communicatietechnologie (6,6%) en Engineering (16,2%).
Binnen de groepen Administratie en Klantenservice en Verkoop en Handel is de daling afgenomen tot respectievelijk -11% en -1,1% in het tweede kwartaal van 2010. Alleen voor Beleid en Bestuur is de daling verder toegenomen tot -39,3%.

Over The Nielsen Company
Nielsen Media is onderdeel van The Nielsen Company, een wereldspeler op het gebied van consumenten- en media-informatie. The Nielsen Company is actief in meer dan honderd landen en heeft hoofdkantoren in New York. Kijk voor meer informatie op www.nl.nielsen.com

* Overige mediumtypen: Publiekstijdschriften, Out of Home, Televisie, Radio en Folders

Gerelateerd nieuws
> Personeelsadvertenties Q1 -/- 37%
> Personeelsadvertenties 2009: -43%

Bron: Nielsen, 26 juli 2010

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek