loading
views

Social media niet gebruikt bij zoektocht naar baan



Logo ASA Student26 juli 2010

Studenten en starters op de arbeidsmarkt maken geen gebruik van social media bij het zoeken naar een baan. Dit blijkt uit onderzoek van ASA Student, het grootste studentenuitzendbureau van Nederland, gespecialiseerd in het uitzenden van HBO en WO studenten.

In totaal gaven 200 studenten en starters antwoord op de vragen over de inzet van hun online netwerk. Ondanks de toename in het gebruik en de aandacht die social media krijgen, gaf 65 procent van de respondenten aan social media niet in te zetten bij hun zoektocht naar een baan.

Social media niet werkgerelateerd
Meer dan de helft van de studenten en starters denkt dat social media niet zullen helpen bij het vinden van een baan. 34 procent ziet zijn activiteiten op social media namelijk niet als werkgerelateerd en 23 procent ziet het alleen als een middel om gevonden te worden, niet om zelf op zoek te gaan. Slechts veertien procent zet social media in om te netwerken met potentiële nieuwe werkgevers.

Profielen social sites afgeschermd tijdens sollicitaties
Studenten en starters zijn zich wel bewust van de manier waarop ze online te vinden zijn en de invloed die social media hebben op hun banenkansen. 62 procent van de respondenten geeft aan rekening te houden met zijn online verschijning en past zijn profielen aan of schermt ze zelfs bewust af tijdens een periode van sollicitaties. Slechts vijf procent geeft aan dat het niet uitmaakt wat er online over hem of haar te vinden is.

Social media niet gebruikt
Katinka Habermehl-Reuling, algemeen directeur van ASA Student: “Er wordt momenteel veel gesproken over social media, misschien zelfs wel meer dan het daadwerkelijk wordt gebruikt. Uit de resultaten van ons onderzoek blijkt in ieder geval dat onze doelgroep zich nog niet of nauwelijks bewust is van de extra kansen en netwerkmogelijkheden die social media kunnen bieden en het meer als een informeel privénetwerk ziet. Wij volgen de ontwikkelingen op het gebied van social media op de voet en zullen hier, passend bij de wensen van onze doelgroep, gericht op inspelen.”

Gerelateerd nieuws
> Markt oriëntatiesites vacatures sterk in beweging
> Recruitment via Google Adwords
> LinkedIn Company Follow biedt recruitment mogelijkheden
> Vacaturesites nog steeds nummer 1 bij zoektocht naar baan
> Rol sociale media groeit in oriëntatie nieuwe baan
> 10% zoekt passief naar banen op LinkedIn
> IG!: Twitter alleen interessant voor nicherecruiter
> Vacatures via Twitter: twitjobs.nl


Bron: ASA Student, 24 juli 2010

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek