loading
views

Recruitment via Google AdWords



Google Logo22 juli 2010

Hoe kan ik inzicht krijgen in het zoektraject dat kandidaten hebben gevolgd om tot een sollicitatie over te gaan? Dit is een vraag die voorheen niet beantwoord kon worden, maar sinds kort kan dit wel met Google AdWords.

Dit stelt Daan Koek van marketingbedrijf Expand Online onlangs in een blog. Recruiters hebben nu namelijk de mogelijkheid om via Search funnels per conversie inzicht te krijgen in de zoekwoorden die zijn ingetypt voor een sollicitatie, maar ook via welk zoekwoord sollicitanten de website voor het eerst gevonden hebben.

Tussen de eerste klik en de sollicitatie
Daarnaast maakt de Search funnel inzichtelijk hoe vaak kandidaten geklikt hebben voordat ze solliciteren en hoeveel tijd er tussen de eerste klik en sollicitatie zit.

Waar kan ik de Search Funnel vinden?
Allereerst kunt u de AdWords Search funnel terug vinden onder rapportage in uw Google AdWords account. Wanneer u op conversies drukt, ziet u aan de linkerkant van uw Google AdWords account “Zoektrechters” (in Engels: Search Funnels). Nadat u daarop heeft geklikt, komt u op de pagina waarop u uw conversies inzichtelijk kunt maken.

Wat kan ik allemaal doen met de AdWords Search Funnel?
De volgende zaken kunt u met de AdWords Search Funnel inzichtelijk maken:

  • Aantal keren dat de kandidaten op uw advertenties hebben geklikt voordat ze hebben gesolliciteerd;
  • Aantal keren dat de sollicitanten uw advertentie hebben gezien voordat ze hebben gesolliciteerd;
  • Hoelang het heeft geduurd voordat kandidaten tot een sollicitatie zijn overgegaan (in dagen en in uren);
  • Assisted-click conversion: hiermee kan de rol van de verschillende zoekwoorden van het conversie-pad inzichtelijk gemaakt worden. Over het algemeen klikken kandidaten meerdere keren op uw advertentie en maken ze gebruik van verschillende zoekwoorden in Google. Zo kan het ene zoekwoord ter oriëntatie zijn geweest (assisted-click) en het andere zoekwoord tot de conversie hebben geleid (last-click). Dit kunt u ook doen voor het aantal vertoningen;
  • De mogelijkheid om paden inzichtelijk te maken vanaf de eerste klik (First click) en vanaf de laatste klik (last click). Zo kunt u per advertentiegroep het conversiepad analyseren (oa. tijd en aantal kliks);
  • Tenslotte heeft u de mogelijkheid om de conversie-paden voor kliks en vertoningen per stap inzichtelijk te maken gebaseerd op zoekwoord, advertentiegroep en/of AdWords campagne.

Zie voor meer informatie de volledige blog »
Meer over adverteren via Google Adwords bij Expand Online »

Gerelateerd nieuws
> Hoe werkt Google?
> Google Buzz maakt Social Search veel groter
> Google Social Search grote impact op recruitment

Bron: Werven via Google, door Daan Koek, 6 juli 2010

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek