loading
views

Randstad: vakantiebaan levert jongeren veel op



Logo

16 april 2010

Uit onderzoek van Randstad blijkt dat een vakantiebaan jongeren veel oplevert.

Via de vakantiebaan krijgen ze geld, plezier, vriendschap én (soms) een vaste (bij)baan.

Ideale opstap naar vaste baan
De vakantiebaan is voor jongeren een zeer waardevolle bron van inkomsten, vriendschappen en van vaardigheden die belangrijk kunnen zijn voor de toekomst. Voor veel jongeren is de vakantiebaan zelfs de ideale opstap naar een vaste baan. Uit de jaarlijkse Randstad Vakantiebanen Monitor komt dit jaar vooral naar voren dat de vakantiejob jongeren heel veel oplevert. Zozeer dat 82 procent van de jongeren die vorig jaar vakantiewerk deden, dit jaar weer op zoek gaat naar deze seizoensbaan.

Jongeren tussen 14 en 25 jaar
Het onderzoek ‘Jongeren en hun vakantiebaan’ is door YoungVotes uitgevoerd onder 519 jongen tussen de 14 en 25 jaar. Anders dan bij voorgaande onderzoeken is speciale aandacht besteed aan wat jongeren hebben overgehouden aan vakantiebanen.

Plezier belangrijkste criterium
Hoewel geld verdienen een belangrijke drijfveer is voor jongeren om in hun vakantie aan de slag te gaan, is de kans op een plezierige tijd toch het belangrijkste criterium voor het aannemen van een vakantiebaan. Tweederde van de jongeren geeft aan dat een vakantiebaan vooral leuk moet zijn. Ruim tweederde van de jongeren zou hebben gekozen voor hun droomvakantiebaan, ook als ze daarbij minder zouden verdienen.

Contact met leeftijdgenoten
Een aspect dat een vakantiebaan voor veel jongeren heel aantrekkelijk maakt, is dat het zorgt voor ontmoetingen: vier op de tien jongeren zeggen dat ze tijdens deze periode eenvoudig contact maken met leeftijdgenoten; 43 procent heeft de ervaring dat ze door vakantiewerk echte vrienden maken. Opmerkelijk is dat een grote groep (36 procent) aangeeft dat vakantiewerk zorgt voor respect bij vrienden en familie. Dat is iets wat jongeren normaal gesproken niet gemakkelijk aangeven.

Opstap naar stage of baan
Een ander belangrijk winstpunt heeft met de positie van de jongeren op de arbeidsmarkt te maken. Bijna de helft van de jongeren ziet de vakantiebaan als de ideale opstap naar een stageplaats of een vaste (bij)baan. Bijna één op de vier jongeren heeft aan zijn of haar vakantiebaan daadwerkelijk een vaste baan overgehouden. Bij de jongeren die een baan zochten, is het effect nog veel meer merkbaar. Daarvan geeft 70% aan ook daadwerkelijk een baan via zijn of haar vakantiewerk gevonden te hebben. Uit deze resultaten blijkt dat jongeren de mogelijkheden onderschatten om via een vakantiebaan een vaste baan te vinden.

Leerzaam
Hoewel het plezier overheerst, hebben jongeren ook klachten over hun vakantiebaan. Bij het onderzoek werd vooral veel geklaagd over het fietsen door de regen, humeurige bazen en stoffige werkplekken. Niettemin beveelt maar liefst tachtig procent van de jongeren zijn of haar vakantiebaan aan bij andere jongeren. Verreweg de meeste jongeren zijn tevreden met hun tijdelijke werkgever en met hun vakantiebaan, vooral omdat het leuk is en je geld verdient. Opvallend aspect: 67 procent van de jongeren vindt vakantiewerk leerzaam.

Vakantie, uitgaan en sparen
Jongeren geven het geld dat ze verdienen met de vakantiebaan creatief uit: aan kleding, vakantie en uitgaan, maar ook wordt er veel gespaard, bijvoorbeeld voor een auto. De hoog opgeleide jongere spendeert meer aan studie en vakantie (en minder aan sigaretten). En de crisis? Die heeft volgens de jongeren weinig invloed op hun voorkeur voor een vakantiebaan.
Ze zijn door de crisis niet meer gaan werken in de vakantie. Wel heeft zeventien procent heeft gemerkt dat er minder leuke banen zijn.

Wat zijn de meest voorkomende vakantiebanen?
Thuiszorg: 23%
Schoonmaken: 12%
Horeca: 10%
Supermarkt: 9%
Kranten/folders/post: 9%
Administratief: 9%
Land- en tuinbouw: 8%
Anders: 17%*
(* Van slager tot onderzoeksassistent en van redacteur tot automonteur)

Gerelateerd nieuws
> Randstad: Vakantie & jongeren onderzoek 2009
> Studentenuitzendbureaus: vakantiebanen opstap voor carriere

Bron: Randstad Vakantiebanenonderzoek 2010, 16 april 2010

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek