loading
views

Het geheim van StudentenWerk

“We zijn een internetbedrijf
met uitzendformule”
Naar website StudentenWerk.nl

10 december 2009

Nu al 16 vestigingen in Nederland en 1 fysieke vestiging in België.
De websites voor andere Europese landen staan klaar.

Interview met Bram Bosveld, verantwoordelijk voor finance en P&O.

Innovatief
Jong, ondernemend en steeds op zoek naar de verbetering van online recruitment en uitzending. Ze werken met eigen kapitaal en verzamelen een sterk netwerk van it-ers en marketeers om zich heen om wendbaar te zijn. Zo kunnen ze steeds op de veranderende vraag van scholieren, studenten, starters en inleners inspelen.

Enorme database
Op dit moment heeft StudentenWerk bijna 600.000 scholieren, studenten en afgestudeerden in haar database. Dat is de optelsom van de ingeschreven profielen binnen Nederland, Duitsland en België. Want de buitenlandse websites Studentjob.de en Studentjob.be zijn inmiddels ook live. Deze som is de helft, zo niet meer, van het landelijk potentieel. StudentenWerk is heel snel gegroeid de afgelopen vijf jaar en weet ook nu, terwijl alle uitzenders kampen met de recessie, nog groei te realiseren. Hoe doen ze dat?

Hecht team
Rogier Thewessen(33), Hugo de Koning(29) en Bram Bosveld(28) vormen samen de directie. Ze zijn een hecht team, delen een kamer op het hoofdkantoor en nemen alle besluiten in overleg met elkaar.

Rogier Thewessen Hugo de Koning Bram Bosveld
Rogier Thewessen
marketing en IT
Hugo de Koning
commercie
Bram Bosveld
finance en P&O

Van de zolder naar groot landelijk netwerk
Bram en Hugo kennen elkaar van kinds af aan. Zij hebben Rogier leren kennen tijdens hun studie Small Business School, Haarlem. Inmiddels vertegenwoordigen ze big business met een omzet van 50 miljoen euro.
Bram Bosveld: “We zijn in 2000 begonnen op zolder. Als een bijbaan naast onze studie. We maakten een vacaturesite, een soort Monsterboard voor studenten, met inkomsten uit advertenties. Daarna kregen we de vraag van een klant: kunnen jullie ook uitzenden? In 2001 zijn we ons vooral gaan richten op uitzenden, omdat daar meer continuïteit in zit. We zijn ook verhuisd naar Hoofddorp en hebben daar ons hoofdkantoor gevestigd. De eerste werknemer is aangenomen in 2002. Tot 2001 hebben we alles zelf gedaan. In 2003 zijn we begonnen met het openen van vestigingen, waarvan de eerste in Eindhoven en de tweede in Utrecht. Inmiddels zijn er 16 vestigingen, strategisch verspreid over het land en 1 in Antwerpen, België. Dit zijn geen klassieke inloopvestigingen, maar centrale punten in het land. Daar worden – alleen op afspraak – kennismakingsgesprekken gevoerd met scholieren of studenten die zich online hebben ingeschreven.

Via websites wordt het hele traject van kandidaten gevolgd
StudentenWerk heeft naast StudentenWerk.nl ook de site ScholierenWerk.nl en ParttimeWerk.nl. Evenals een Kamersite. Vanuit logisch denkwerk voor het contact leggen met het potentieel. Bosveld: “Niet iedereen is op zoek naar een baan, maar iedereen studeert wel een keer af. Waar ben je als student in onze doelgroep naar op zoek? Naar een kamer, een stage of een bijbaan. Een stage is verplicht, dus daar zoekt men naar. Als we geen studenten kunnen vinden voor een bijbaan, maar wel voor een kamer, dan is het voor ons heel belangrijk dat ze zich daarvoor kunnen inschrijven.

Websites van StudentenWerk
Een greep uit het aanbod:

StudentenWerk.nl
CareerNetwork.nl
Scholierenwerk.nl
Kamerhulp.nl
Vakantiewerkonline.nl
ParttimeWerk.nl
Stagehulp.nl
Studentjob.nl
Studentjob.be
Studentjob.de
Studentjob.uk
Studentjob.es
etc.

Instromen als scholier
Bosveld: “Je komt bij ons binnen als scholier via ScholierenWerk.nl.
Je bent 15 of 16, kunt net aan je eerste baantje beginnen, bijvoorbeeld als pizzakoerier of vakkenvuller.  

Een poster van StudentenWerk

Stage -> bijbaan -> startersfunctie
Als je je mavo-, havo-, vwo-diploma hebt gehaald stroom je door naar de StudentenWerk website. Op dat moment weten wij al met wie we zaken doen. Deze studenten volgen we tijdens hun studie met als uiteindelijke doel hem of haar aan een startersfunctie te helpen. Zo heeft deze student(e) in zijn traject bij ons verschillende stages of baantjes gehad, dat kan zijn op uitzendwijze, of door via een vacatureplaatsing direct in dienst te komen bij een opdrachtgever. Het uiteindelijke doel is arbeidsbemiddeling in het laatste studiejaar.”

Kamerhulp
StudentenWerk heeft als enige een gratis kamersite, kamerhulp.nl. “Heel bewust,” zegt Bosveld, “want de betaling die studenten bij ons doen is het achterlaten van hun cv. Zodra ze afstuderen of richting hun laatste studiejaar gaan, kunnen we ze benaderen met als doel arbeidsbemiddeling.”

Snelle groei vereist goed team
Als je zo snel groeit, moet je medewerkersteam ook mee. Bosveld: “De aanwas van nieuw personeel komt van onze eigen website. En als je bij ons je hoofd boven het maaiveld uitsteekt krijg je vanzelf kansen. Een voorbeeld is Chantal Stokman. Ze is begonnen als recruiter en is daarna de vestiging in Utrecht gestart. Zij is het langst bij ons in dienst. Zij is doorgestroomd als vestigingmanager en is inmiddels onze operationeel manager. Ze stuurt alle 16 vestigingen aan.

185 medewerkers
Op dit moment werken er zo’n 185 mensen intern (omgerekend in fte’s). Naast de instroom via onze eigen website werken we veel op basis van ideeën van onze eigen medewerkers: iedereen kent wel iemand voor het vervullen van een vacature. Deze aanbevelingen zijn vaak de beste. Wij zijn van nature sterk in het vervullen van functies waar meerdere mensen voor worden gezocht, zoals intercedenten.  
Chantal Stokman

Hunten
Sommige functies zijn wat moeilijker te vervullen en dan werven we via W&S-bureaus of door zelf te hunten via ons eigen label CareerNetwork.”

Internetbedrijf met uitzendformule
Bosveld: “We zijn eigenlijk een internet-bedrijf met een uitzendformule. De eerste website heb ik zelf gemaakt, maar daar ben ik er snel mee gestopt. Wat wij willen, kunnen we heel goed vertalen naar specificaties. Vervolgens hebben of vinden we de mensen die dit kunnen vertalen naar een tastbaar product. We hebben inmiddels meer dan 10 programmeurs die dagelijks werken aan het optimaliseren van onze website en aan de koppeling met FlexService, ons mid- en backoffice systeem.”

Initiatief bij student
“De aanpak is op een natuurlijke wijze gegaan. Als je student bent en naar jezelf kijkt, weet je al snel wat je wel en niet wilt. Ik was zelf indertijd op zoek naar een bijbaan en zodoende kwam ik online op de domeinnaam StudentenWerk.nl terecht. Ik had geen zin om op de fiets langs 6 uitzendbureaus te gaan en daar mijn cv achter te laten, waarna het uitzendbureau mij zou bellen voor een baan. Ik zag dat er nog geen website was gekoppeld aan studentenwerk.nl. Ik wist: die domeinnaam en die site moet ik hebben. In 2000 was internet opkomend, er was nog geen online vacaturebank gericht op studenten. Daar konden we iets mee doen, beseften we.”

StudentenWerk medewerkers Bijbaan en studierichting
“Studenten willen een leuke bijbaan gekoppeld aan de studierichting. Op deze manier willen ze werkervaring opdoen. Met die gedachte zijn we het platform gestart. Bij ons moet je zelf opgeven wat voor soort banen je zoekt. Je moet zelf opgeven wanneer je wilt werken en daar met hulp van de techniek de goede match bij laten zoeken waarop je kan solliciteren. Vervolgens word je gebeld voor een gesprek op een van onze 16 vestigingen. We werken steeds vanuit het initiatief van degene die er belang bij heeft. We krijgen dus gemotiveerde flexwerkers. 

Veel gegevens voor kwalitatieve match
Omdat onze flexwerkers zelf kunnen selecteren en matchen, en een zeer hoog percentage van de ingeschreven flexwerkers dit ook doet, hebben we altijd meer dan voldoende aanbod op een vacature. Onze intercedenten hebben het voor het uitzoeken. Omdat we zoveel van de kandidaten weten, alle sollicitaties en het volledige werkverleden is geregistreerd, is de kwaliteit van de match ook hoog. En dat merken onze klanten.”

Omkering van het wervingsproces
“We hebben het wervingsproces van de reguliere uitzendbureaus omgedraaid. Als je langs gaat bij een regulier bureau doen ze een intake, kijken ze welke vacatures er op dat moment vacant zijn en bieden deze aan. Bij StudentenWerk kiest de kandidaat zelf uit het aanbod.

Intake op afspraak
Werkzoekenden bij StudentenWerk schrijven zich eerst in op een van onze websites, ze maken een profiel aan, en vervolgens wordt er automatisch gematcht aan de hand van de criteria die zijn opgegeven. Het zoekresultaat is een lijst vacatures. Uit deze vacatures worden een of meer vacatures gekozen, waarop wordt gesolliciteerd. Kortom, de werkzoekende heeft zelf al een keuze gemaakt en pas dan komen wij in het spel.
Eerst screenen we telefonisch de sollicitanten. Wie we geschikt vinden nodigen we uit op onze vestigingen. Daarom zitten wij ook niet op de begane grond, maar op de volgende verdieping. Wij willen geen spontane instroom op de vestigingen: je komt langs op afspraak voor een 1 op 1 interview. Om te kijken: ben je de juiste persoon voor de job om langdurig een dienstverband met de opdrachtgever aan te gaan.”

Expansie over de grens: partner gezocht
Hoe pak je de buitenlandse vestigingen aan? “In Duitsland hebben we nog geen fysieke vestiging. In België is wel een fysieke vestiging.

Ons doel is eerst een database opbouwen en van daaruit kunnen we kandidaten gaan werven. In Duitsland is Studentjob.de live gegaan en daar kunnen bedrijven nu op adverteren.

Het starten van een vestiging in Duitsland doen we het liefst met een partner. We streven naar een grote uitrol, zodat we in een keer op verschillende plaatsen kunnen starten.

Daarvoor zoeken we een Duitse of Nederlandse partner.

StudentenWerk, hoofdkantoor gevestigd in Hoofddorp

België en Duitsland eerst, daarna Frankrijk, Spanje, Engeland
In België is al een partner gevonden. In samenwerking daarmee is nu 1 vestiging gestart. Daar zitten nu 6 medewerkers en dat gaat boven verwachting. De komende jaren doen we verdere uitrol van vestigingen. Inmiddels zijn ook de Franse en Spaanse sites online. In de komende jaren gaan we ook in Engeland en Ierland live.
Vervolgens kijken we wat er nog meer voor groeipotentieel is in Europa. In principe hebben we onze techniek nu zo ver door ontwikkeld dat we binnen enkele dagen een website in een land kunnen lanceren.
Om onze websites vindbaar te krijgen hebben we een groot online marketingteam. Per land wordt daar een ‘native’ op aangesloten, die helpt bij de klantcontacten en bij het online brengen van een website in een bepaald land. Vervolgens zorgt ons online marketingteam dat de site vindbaar is in het land.”

Meer Nederlandse vestigingen
Je gaat nog verder dan die 16 vestigingen in Nederland? Bosveld: “Ja, in Nederland zijn nog wel een paar strategische plekken waar we een vestiging gaan openen.”

Concurrenten
Bosveld: “Elk uitzendbureau is onze concullega. De reguliere uitzendbureaus komen we natuurlijk voortdurend tegen. Kijk, 46% van uitzendmarkt bestaat uit studenten, een grote doelgroep. Dat geeft wel aan dat wij niet de enigen zijn die daarvan profiteren. Maar wij richten ons specifiek op studenten.”

Geen last van groeistuipen
“We zijn zelf vrij jong. We doen alles in eigen tempo, geen druk van buitenaf. Het enige ‘probleem’ dat we tegenkomen is de doelgroep waarmee we werken. De Y-generatie. In de uitzendmarkt is een hoog intern verloop. Gelukkig is bij ons het percentage niet zo hoog als het gemiddelde in de branche, maar zeker in het begin van 2008 merkten we dat dit meespeelde bij de keuze van medewerkers tussen commercie of P&O en van daaruit doorgroeien.

Intakegesprek bij StudentenWerk Boeien en binden
Onze focus ligt op het boeien en bindenvan personeel. Daarom willen we steeds verder groeien, andere posities creëeren en die allereerst voor mensen uit onze organisatie ter beschikking te stellen, als ze daarvoor zijn gekwalificeerd.”

Interne opleiding
“We hebben een interne opleidings- en coachingsafdeling. Daar volgen mensen verplicht een aantal dagen training per jaar. Dat is een goede leerschool. Je leert wat het is om commercieel bezig te zijn en je leert problemen met klanten en mensen op te lossen. Niet voor niets wordt er wel eens gezegd: ik wens je veel personeel… Die struggle kent ook de intercedent. Die heeft soms een pool van 50 en 100 of zelfs 1.000 mensen voor zich aan het werk. Of ze dit aankunnen hangt uiteindelijk af van de selectie die je doet bij de voordeur. Daar bepaal je welke mensen geschikt zijn voor het werk.”
 

Focus op interne organisatie
Wij zijn ondernemers. Uitzenden van studenten, dat is onze focus. Die focus bewaren is wel eens lastig. Want je kan op allerlei manieren veel geld verdienen in detachering, werving en selectie. Maar je kan maar in 1 ding goed zijn. Daar moet je je specialisme van maken. En studenten zijn onze specialiteit. Daarom doen we ook payroll, maar alleen voor onze eigen doelgroep. We hebben een vacaturebank en die stellen we inleners ter beschikking. Daar mogen klanten zelf hun kandidaten zoeken, mits ze bij ons op de payroll staan.”

Sparren met elkaar, MT en RvA
“Als directie zijn wij met z’n drieën zelf sturend en steeds sterk met elkaar aan het sparren hoe we dingen moeten doen. De operatie wordt aangestuurd door een managementteam (MT). Daarnaast heeft ons bedrijf nog een Raad van Advies (RvA), die ons van hoor en wederhoor voorziet. Dat zijn externe mensen. Een aantal mensen die ons goed van organisatorische en commerciele adviezen kunnen voorzien. Ervaren mensen, onder meer uit de uitzendwereld. We zijn geen traditioneel uitzendbureau, daarom is het belangrijk dat je ook andere visies hoort over hoe je dingen aan kan pakken.”

Gastcolleges en stagiaires
“Wat we zelf al doende hebben geleerd, geven we ook weer door,” zegt Bosveld. “Op Hogeschool InHolland heb ik gastcolleges gegeven. Rogier zit in de Raad van Advies van Hogeschool van Leeuwarden, met focus op ondernemerschap. Dat is leuk om te doen. Verder komen bij ons veel mensen stage lopen. In alle afdelingen kunnen we wel een stagiair gebruiken. We hebben genoeg stageplekken en ook genoeg kandidaten voor stages.”

Backoffice: steeds meer online
Hoe doen julllie je mid- en backoffice?
“We werken sinds 2004 samen met FlexService. Die voorziet ons van bedrijfssoftware waarmee we het contractbeheer, de tijdregistratie, de verloning en de facturatie doen. Onze doelgroep is heel erg internet georiënteerd is. FlexService is deels op internet, en deels op de achtergrond.
De stap om zoveel mogelijk mid- en backoffice-functies online te krijgen wordt nu samen met FlexService gemaakt.  
Postkamer, StudentenWerk, Hoofddorp, 3 december 2009

Daarbij proberen we maximale selfservice na te streven, zowel bij onze inleners als bij onze flexkrachten. Het doel is onze recruiters van vacatures en uitzendkrachten  zo min mogelijk bezig te laten zijn met administratieve processen.”

Recessie teckelen
De recessie is een uitdaging: “Als je kijkt naar de Gazelle en de HighGrowth Award zie je dat er altijd bedrijven zijn die tegen de markt in blijven groeien. Die moeten door onze recruiters worden benaderd. En daar waar een fulltimer uitgaat, kan er waarschijnlijk wel een parttimer in. Die hebben wij. Uiteindelijk moet het werk toch gedaan worden. Een student is in de regel goedkoper dan iemand die al tien jaar ouder is. Daarnaast doen we 3 x zoveel aan commerciële activiteiten. We doen meer marketing en commercie gericht op: hoe krijgen we klanten binnen? Dat doen we via stationsposters, radio en tv. De radio-commercial staat ook online. Naast een snelle bedrijfsfilm. De marketing en publiciteit besteden we nu uit aan een PR- en een marketingbureau.”

> Bekijk de bedrijfsfilm

Vergrijzing– gat in markt voor studenten
“Uitzendbureaus zullen straks een steeds grotere rol spelen in de bemiddeling om mensen kennis te laten maken met een werkgever.

Raam met logo StudentenWerk Het gemiddelde bij jongeren is nu dat iedereen per anderhalf jaar van baan verwisselt: die trend wordt beinvloed door generatie Y. Dat neemt steeds meer toe. Straks mag je blij zijn als iemand een jaar bij je in dienst blijft. Daar kun je als uitzendbureau meer invloed op uitoefenen door die mensen een traject mee te geven. Waardoor ze wat meer vastigheid en verbondenheid krijgen met de werkgever. Het uitzendbureau neemt dan steeds meer de rol van de inlener over. 

In 2011 zal de instroom van nieuw personeel lager zijn dan de uitstroom van mensen die met pensioen gaan. Dat is nu mischien een jaar vertraagd, maar in 2012, 2013 krijgen we echt een demografisch probleem. De studenten van nu zullen dat straks moeten opvangen.”

Database: ontelbare vinkjes en filters voor specifieke selectie
Bosveld toont de ‘achterkant’ van de database, die er fris, helder en toch buitengewoon gedetailleerd uitziet: “De recruiter logt in. Hij (of zij) ziet alle vacatures die online staan. Ziet alle vacatures die zij/hij in behandeling heeft. Daaraan gekoppeld ziet hij alle sollicitaties. Hij kan snel de mailings zien die zijn verstuurd en de reacties daarop van kandidaten. Zo is er bijvoorbeeld met enkele filters te zien hoeveel profielen/kandidaten bij StudentenWerk actief zijn, welke nieuwe aanmeldingen er vandaag bij zijn gekomen en wie er zich recent hebben uitgeschreven. Ook zijn alle incomplete profielen te vinden, waar bijvoorbeeld een telefoonnummer of adres ontbreekt.
Met behulp van filters kan in de database worden geselecteerd op opleidingwerktijden, woonplaats, opleiding, lidmaatschap studentenvereniging, leeftijd, werkervaring enzovoort. Zo kan een ruime of een strikt omschreven selectie worden gemaakt voor een vacatureprofiel. Daarnaast kunnen alle ingevoerde gegevens en cv’s worden gecheckt op woordherkenning waardoor de selectie heel precies kan worden verricht.”

Volgsysteem – digitale mailingacties
Bij de mailingtool en op online inschrijf-formulieren staan polls, zodat gerichte mailingacties kunnen worden opgesteld.

Elke ingeschreven student sturen we ook na zijn afstuderen elk half jaar een mailtje met de vraag of ze het naar hun zin hebben en of wij iets voor hen kunnen betekenen.
Voorheen deden we dit handmatig, maar nu is ook dat gedigitaliseerd. Ook het uitzendcontract is gedigitaliseerd. We printen het uit voor de handtekening. 

Van het getekende contract maken wij een scan die we weer inlezen in de database en toevoegen aan het dossier.

StudentenWerk medewerkers

Zo besparen we papier en hebben we minder fysieke opslagruimte nodig. De volgende stap is de digitale handtekening, als die ook juridische geldig is. Dan hoeft het inschrijfformulier en het contract alleen nog maar gemaild te worden en sluiten we het papier nog meer uit.

studentjob.nl
“We hebben ook een site die bestaat van betaalde advertenties: studentjob.nl. Hier verkopen we actief advertenties. Werkgevers kunnen daar zelf advertenties invoeren. De site is gericht op studenten en werkgevers. Een bedrijf kan zich aanmelden en er ook meteen een vacature onder hangen. Wij kunnen studenten en werkgevers met die site van twee kanten benaderen.
Alle gegevens uit onze database zijn gekoppeld met FlexService, ze worden automatisch ingelezen om zoveel mogelijk ‘inklopfouten’ te voorkomen. Voor kamerzoekenden bieden wij via deze site bijvoorbeeld mooie acties, zoals: de voordeligste zorgverzekering van Nederland.”

Zelfgebouwde planmanager
De afgelopen jaren heeft StudentenWerk in samenwerking met een aantal klanten een eigen planmanager ontwikkeld. Ook deze applicatie is gekoppeld aan de websites en aan FlexService. In deze applicatie kan worden aangegeven wat de noodzakelijke beschikbaarheid is. De recruiter ziet automatisch de uitkomst van de match en kan vervolgens de gevonden kandidaten bellen of een email sturen. Met de planmanager zijn wij in staat om voor elke klus snel de juiste mensen voor het juiste tijdstip en de juiste plek te vinden.

StudentenWerk smile

Wereldveroverende energie
Het hoeft geen betoog dat StudentenWerk een Gazelle Award nominee is en ook de overall High Growth Award winnaar.

Nominee Gazelle Award
High Growth Award

De energie, de toewijding en de wil om hard en tegelijk zorgvuldig te groeien, blijkt uit alle details in hun organisatie.

Generatie Y? Het zijn ondernemers die hun vak verstaan. Ze gaan het de gevestigde en beursgenoteerde collega’s erg moeilijk maken de komende jaren. Ze doen het nu al. Met een smile en onverwoestbaar optimisme.

Foto’s: Guus Pauka
Tekst: Hinke Wever


StudentenWerk is klant van FlexService


Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek