loading
views

Recruitmentbeleid externe professionals rammelt



9 december 2009

Bij bijna een derde van de organisaties ontbreekt beleid gericht op het tijdelijk inhuren van professionals. “In de zorgsector geldt dit zelfs voor de helft, wat verontrustend is, omdat sommige organisaties voor ruim 20 procent uit externen bestaan.”

Dit stelt Piet Hein de Sonnaville, directeur van Atos Interim Management, naar aanleiding van onderzoek door Atos Interim Management en Nyenrode Business Universiteit naar trends van de interim management markt in 2010.

Selectie meer op prijs dan competenties
Organisaties die wél een beleid hebben voor het werken met externen – zoals de overheid, financiële dienstverlening en nutsbedrijven – blijken beter in staat zijn in economisch moeilijke tijden de juiste functies te laten vervallen en belangrijke functies in stand te houden, benadrukt De Sonnaville. “Ook komt uit het onderzoek naar voren dat hoe groter de organisatie, hoe meer er op prijs wordt geselecteerd en hoe minder op competenties en persoonlijke klik.

Werving via netwerk, bureau of LinkedIn
Opvallend is dat interim managers en opdrachtgevers weinig gebruik maken van het internet als wervingskanaal. Een grote meerderheid vertrouwt op het bureau of eigen netwerk. Wel worden netwerksites als LinkedIn vaker ingezet als aanvullend kanaal.

Prijsverhouding interne en externe medewerkers kleiner
Over de hoogte van tarieven die door interim managers worden gehanteerd zijn de meningen verdeeld. Terwijl interim managers verwachten dat de bodem is bereikt, voorzien opdrachtgevers een verdere daling van de tarieven en dit geldt vooral voor grotere organisaties. De Sonnaville: “Dit geen realistische verwachting. De prijsverhouding tussen interne en externe medewerkers is in de laatste jaren juist naar elkaar toegegroeid. Bovendien realiseert niet iedereen zich dat interim managers in vergelijking met interne medewerkers vaak meer moeten presteren in minder tijd.” Opmerkelijk is overigens dat de tarieven bij vrouwelijke interim managers minder onder druk staan dan bij hun mannelijke collega’s.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Opdrachtgevers zoeken vooral naar een interim manager die daadkracht toont, wat er mogelijk op wijst dat deze kwaliteiten onvoldoende aanwezig zijn in de eigen organisatie. De interim manager waardeert vooral de integriteit van een opdrachtgever. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een steeds belangrijker selectiecriterium. Voor sommige marktsegmenten, en voornamelijk bij grote bedrijven, geldt dit zelfs voor 6 op de 10 bedrijven. In 2010 introduceert Atos Interim Management een convenant waarin zij zich met de interim managers verplichten te handelen op basis van uitgangspunten die op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn vastgelegd.

Gerelateerd nieuws
> Wervingssite kan nog flink verbeterd
> Tam Tam wint Digitaal-werven 2009
> Google Social Search grote impact op recruitment
> Eén op drie bedrijven reageert niet op sollicitatie

Bron: atosconsulting, 2 december 2009



FlexService – home

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek