loading
views

Randstad: werknemers missen persoonlijke aandacht



12 september 2009

Een kwart van de Nederlandse werknemers voelt zich momenteel ondergewaardeerd door de eigen werkgever. Ook missen deze werknemers persoonlijke aandacht van de werkgever.

Het gaat dan vooral om werknemers die niet of nauwelijks op de hoogte gehouden worden door werkgevers over de crisis en de impact op het eigen bedrijf. Dit is een van de resultaten die uitzendbureau Randstad publiceert in de Randstad Werkmonitor van september.

Investeren in werknemers juist nu belangrijk
Volgens algemeen directeur Chris Heutink van Randstad Nederland doen werkgevers er goed aan deze signalen serieus te nemen. “Het gebrek aan aandacht en waardering onder werknemers heeft invloed op hun mobiliteit. En logischerwijs ook op hun productiviteit. Als medewerkers de context van hun werkzaamheden begrijpen, kunnen ze het makkelijker uitvoeren. Onze praktijk leert dat werknemers die zich ondergewaardeerd voelen zich doorgaans actiever oriënteren en ook eerder solliciteren dan mensen die voldoende waardering krijgen. De economische crisis versterkt dit. Het laat zien dat communiceren en investeren juist in deze tijd belangrijk is,” aldus Heutink.

Prestaties

Daarnaast zorgt de crisis ervoor dat veel werkenden meer tijd en energie steken in het ‘verkopen’ van hun prestaties op het werk. Eén op de drie werknemers geeft aan bewust goede PR voor zichzelf te maken. Zo’n 28 procent laat zijn baas nadrukkelijker zien en merken hoe hij of zij functioneert, zo blijkt uit het onderzoek. Ondanks de crisis en de onzekerheid die velen hebben over hun baan, houden werknemers vertrouwen in hun eigen kunnen. Bijna 80 procent van de werknemers heeft de persoonlijke ambities niet naar beneden bijgesteld.

Wat verder bleek uit de Randstad Werkmonitor:

  • De helft van de werkenden wil geen salaris inleveren om ontslag te voorkomen. Bij een eerdere meting in november 2008 was dit percentage nagenoeg gelijk.
  • Bijna de helft van de werknemers verkiest bij ontslag ‘een zak geld’ boven actieve begeleiding bij het vinden van een andere baan. Het aantal werknemers dat exclusief voor
    geld kiest, is ten opzichte van november vorig jaar gegroeid. Het lijkt er dus op dat geld voor werknemers belangrijker is geworden dan begeleiding, ondanks dat het vertrouwen in het vinden van een baan nog steeds dalende is.
  • De verwachte mobiliteit is sinds het begin van de crisis laag. Het aantal werkenden dat verwacht binnen een half jaar ander werk te zullen doen, is lager dan vóór de crisis.

Download de Randstad Werkmonitor September 2009 »

Gerelateerd nieuws
> Randstad werkmonitor juni 2009
> Randstad: helft werknemers houdt rekening met ontslag

Bron: Randstad, 11 september 2009

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek