loading
views

Salaris, werksfeer en inhoud belangrijker in werving


 
| HRMNieuws » |
 

Logo IGI
10 september 2009

De belangrijkste randvoorwaarden waaraan een werkgever moet voldoen om nieuwe werknemers aan te trekken, zijn in 2009 nog veel belangrijker geworden voor de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking.

Zowel het belang van salaris, als van werksfeer en inhoud van het werk laten een sterke stijging zien als beweegreden bij de keuze voor een nieuwe baan. Pullfactoren als uitdaging van het werk, doorgroeimogelijkheden en aansluiting bij persoonlijke idealen verliezen aan belang. Dit blijkt uit de analyse van de pullfactoren in het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), waarin per kwartaal 4.000 nieuwe personen worden ondervraagd.

Salaris, werksfeer en -inhoud
De belangrijkste pullfactoren zijn de randvoorwaarden die werkgevers op orde moeten hebben als zij nieuw personeel willen aantrekken. De belangrijkste drie pullfactoren hebben in de eerste helft van 2009 sterk aan belang gewonnen, namelijk salaris (index 115), werksfeer (index 115) en inhoud van het werk (index 125). Salaris steekt er met kop en schouders bovenuit. Voor 71 procent van de ondervraagden behoort salaris tot de belangrijkste vijf redenen om voor een werkgever te kiezen. Het toenemend belang van de randvoorwaarden is ten koste gegaan van de minder belangrijke pullfactoren, zoals doorgroei- en opleidingsmogelijkheden, uitdaging van het werk en aansluiting vinden bij persoonlijke idealen.

Belang zekerheid niet gestegen
Opvallend is dat pullfactoren die gerelateerd zijn aan zekerheid, zoals een vast contract en goede secundaire arbeidsvoorwaarden, niet belangrijker zijn geworden. De belangrijkste verklaring voor deze ontwikkelingen is dat redenen om voor een werkgever te kiezen hand in hand gaan met de redenen om een werkgever te verlaten. De crisis heeft duidelijk haar effect op werksfeer en inhoud van het werk, waardoor deze aan belang winnen. Daarentegen is in de eerste helft van 2009 de werkloosheid nog niet sterk genoeg gestegen om het belang van zekerheid te laten stijgen.

  2008 2009 (1ste helft)

Salaris 62% 71%
Werksfeer 54% 62%
Inhoud van het werk 43% 54%
Dicht bij huis/acceptabele reistijd 42% 43%
Vast contract 35% 34%
Zelfstandigheid in de functie 31% 33%
Uitdaging van het werk 33% 27%
Afwisseling van het werk 29% 26%
Goede secundaire arbeidsvoorwaarden/CAO 23% 22%
Flexibele werktijden 23% 21%
Mogelijkheid om parttime te werken 21% 19%
Doorgroeimogelijkheden 20% 16%
Acceptabele werkdruk 16% 15%
Verantwoordelijkheid 16% 15%
Opleidingsmogelijkheden 15% 11%
Aansluiting vinden bij persoonlijke idealen 14% 10%
Aansprekende producten/diensten 9% 7%
Internationale carrièremogelijkheden 5% 4%

Bron: Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), Intelligence Group, ontwikkeling pullfactoren

Vergelijkbare ontwikkeling met die van 2003/2005
Wanneer de arbeidsmarkt zich verruimt, zien we dat de belangrijkste pullfactoren aan belang winnen ten opzichte van de minder belangrijke pullfactoren. De randvoorwaarden moeten op orde zijn. Op de momenten dat de arbeidsmarkt krap is, wordt vaak al voldaan aan deze randvoorwaarden, waardoor andere pullfactoren aan belang winnen. Een vergelijkbare ontwikkeling zagen we eerder tussen 2003 en 2005. Belangrijk verschil met die periode is dat ook het belang van het vaste contract toen sterk toenam, terwijl dat nu nog niet het geval is. Een ontwikkeling die we mogelijk in de tweede helft van dit jaar zullen zien terugkomen, al naar gelang de stijging van de werkloosheid.

Pullfactoren sleutel tot succesvolle werving
“Voor werkgevers zijn pullfactoren erg belangrijk. Het zijn de redenen waarom mensen kiezen voor een nieuwe baan, maar ook al dan niet blijven” aldus Geert-Jan Waasdorp, oprichter van Intelligence Group. “Bij het werven van nieuwe mensen ligt de focus primair op de middelen, het bereiken van mensen. De sleutel van succesvolle werving ligt echter bij het bewegen en vervolgens binnenhouden van mensen. Er zou dan ook veel meer aandacht moeten komen voor de toegevoegde waarde van pullfactoren.”

Gerelateerd nieuws
> Werving hoogopgeleide vrouw vergt andere aanpak
> “Werkgevers moeten gerichter werven”
> Succesvol personeel werven op krappe arbeidsmarkt?

Bron: IG!, 9 september 2009



FlexService – home

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek