loading
views

Adecco 2e Q 2009: winst – 147 mln, omzet – 31%



Logo Adecco11 augustus 2009

Het Zwitserse uitzendconcern Adecco heeft in het tweede kwartaal van 2009 een omzetverlies geleden van 31% en een nettoverlies van Euro 147 mln. Adecco, de grootste uitzender ter wereld, verwacht dat de omstandigheden uitdagend zullen blijven.

Dit meldde het in Zürich gevestigde bedrijf vandaag. Het nettoverlies over het afgelopen kwartaal van euro 147 mln tegenover een winst van euro 212 mln in dezelfde periode een jaar eerder is het grootste verlies in acht jaar tijd.

Frankrijk
In Frankrijk, de grootste divisie van het bedrijf, verdwijnen nog eens 350 banen en gaan 100 filialen fuseren om de kosten te drukken. Adecco trok in het tweede kwartaal Euro 54 mln uit voor reorganisaties, terwijl het eerder had gemeld slechts Euro 14 mln nodig te hebben. Euro 29 mln wordt aangewend in Frankrijk, Euro 10 mln in de Benelux.

Benelux
In de Benelux was de omzet in de eerste zes maanden van dit jaar 392 miljoen euro, 17 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. In de Benelux heeft Adecco geen winst geboekt. Het verlies bedroeg 7 miljoen euro over de eerste twee kwartalen. Vorig jaar was het bedrijfsresultaat in dezelfde periode nog 25 miljoen euro positief.


Stabilisering ondanks omzetdaling

De omzetdalingen in Europa zijn tientallen procenten: in Duitsland – 44%, Italie – 48%, Spanje en Portugal – 42%. In de Benelux was de omzetdaling – 20%. De groepsomzet was gemiddeld – 31%.

Patrick De Maeseneire, Adecco CEO: “De druk op de omzet is in de meeste markten lichter geworden gedurende het tweede kwartaal van 2009.” Ondanks de omzetdaling is er volgens hem ook sprake van stabilisering. De pogingen om de kosten te reduceren zouden hun vruchten hebben afgeworpen.

Patrick De Maeseneire

“De initiatieven tot structurele kostenoptimalisatie in combinatie met waardestrategie verzekeren de positie van Adecco Group. Niet alleen in het huidige marktklimaat, maar juist wanneer het herstel inzet”, aldus bestuursvoorzitter Patrick De Maeseneire.

Overname Spring Group
Adecco lanceerde dinsdag een overnamebod van 62 pence per aandeel in contanten op het Britse uitzendbureau Spring Group. Spring waardeert het bod op GBP 108 mln. Spring is goed voor een jaaromzet van ruim 600 miljoen euro. Als Adecco erin slaagt om Spring in te lijven, groeit het marktaandeel naar 6% op de sterk versnipperde maar lucratieve Britse markt.

Gerelateerd nieuws
> Adecco wil Spring Group overnemen
> Adecco Q4 verlies 22 mln, januari omzet -25%
>
Adecco verwacht moeilijke tijden
> Adecco – Adia schrapt 350 banen (fte’s)
> Adecco: dieptepunt uitzendsector nog niet bereikt

Bron: Adecco, 11 augustus 2009

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek