loading
views

Werving hoogopgeleide vrouw vergt andere aanpak


 
| HRMNieuws » |
 

Logo IGI
7 juli 2009

Hoogopgeleide vrouwen willen relatief weinig inleveren bij een overstap naar een nieuwe baan. Zij doen minder concessies dan hoogopgeleide mannen. De verschillen zijn het grootst op werkinhoud en werk/privé balans. Mede hierdoor vergt het werven en behouden van hoogopgeleide vrouwen een andere aanpak dan bij mannen.

Dit blijkt uit Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Grouponder 161 hoogopgeleide mannen en 248 hoogopgeleide vrouwen. Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen minder vaak bereid zijn om concessies te doen als zij een nieuwe baan zoeken dan mannen. Het grootste verschil is zichtbaar bij werkinhoud. Van de mannen is 45% absoluut niet bereid om werkinhoudelijke concessies te doen, bij de vrouwen ligt dat op 59%. Daarnaast willen vrouwen minder vaak inleveren op de verantwoordelijkheden binnen de functie.

Tabel 1: Resultaten onderzoek Intelligence Group onder hoogopgeleiden

Stel dat u op zoek zou zijn naar een (nieuwe) baan, waar zou u dan absoluut niet op willen inleveren? Man Vrouw
De inhoud van het werk 45% 59%
Het salaris 51% 49%
De verantwoordelijkheid binnen de functie 32% 40%
Het aantal vakantiedagen 25% 34%
De reisafstand/reistijd 24% 28%
De contractvorm 23% 24%
De flexibele werktijden 23% 21%
De doorgroeimogelijkheden 19% 23%
Het aantal werkuren 17% 25%
De opleidingsmogelijkheden 14% 20%

Bron: Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), juni 2009

Hoogopgeleide vrouw jobhopt minder
Naast deze werkinhoudelijke aspecten zijn vrouwen tevens minder vaak bereid om een verslechterde werk-privé balans te accepteren dan mannen. Dit geldt vooral met betrekking tot het aantal vakantiedagen en het aantal werkuren. De relatief geringe bereidheid tot concessies zou de oorzaak kunnen zijn dat hoogopgeleide vrouwen minder vaak jobhoppen dan mannen. Uit eerder onderzoek is gebleken dat vrouwen met twintig jaar werkervaring gemiddeld 1 baan minder hebben gehad dan mannen.

Vrouwen met Management Ambitie
De resultaten laten zien dat het werven en behouden van vrouwen een andere aanpak vereist dan bij mannen. Om inzichtelijk te krijgen welke aanpak per doelgroep het meest geschikt is, start Intelligence Group dit jaar het onderzoek Vrouwen met Management Ambitie. Dit onderzoek is erop gericht in kaart te brengen hoe werkgevers het beste te werk kunnen gaan bij het werven, doorstromen en behouden van hoogopgeleide vrouwen.

Gerelateerd nieuws
03-07-2009 “Werkgevers moeten gerichter werven”
10-10-2008 Succesvol personeel werven op krappe arbeidsmarkt?

Bron: IG!, 6 juli 2009


FlexService – home

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek