loading
views

“Werkgevers moeten gerichter werven”


 
| HRMNieuws » |
 

Logo IGI
3 juli 2009

Personeelswerving blijkt nog steeds moeilijk. Bijna tweederde van de organisaties heeft nog steeds moeite om goed gekwalificeerde kandidaten aan te trekken. Het aantal CV’s dat binnenkomt neemt weliswaar toe, maar de kwaliteit van de CV’s is dalende.

Het binnenkrijgen van goede kandidaten blijft ook in het komende jaar een uitdaging. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group, gehouden in juni 2009.

Kwaliteit CV’s daalt volgens 38%
Intelligence Group ondervroeg professionals op het gebied van Personeel & Organisatie, Recruitment en Werving & Selectie naar hun ervaringen op dit moment. Slechts 13% van de ondervraagden gaf aan dat zij het aantrekken van personeel als veel makkelijker ervaren dan voor de economische crisis. Eén op de zes respondenten geeft zelfs aan dat het moeilijker geworden is om personeel te vinden. Zij zien het aantal CV’s veelal wel stijgen, maar de kwaliteit van de CV’s neemt volgens 38% van de ondervraagden af.

Resultaten onderzoek Intelligence Group

Stelling % (helemaal) mee eens
Wij hebben nog steeds moeite om goed gekwalificeerde kandidaten aan te trekken 63%
De kwaliteit van de binnengekomen sollicitaties is aan het dalen 38%
Het grote aantal reacties op vacatures legt een grote druk op onze recruitmentafdeling 27%

 
Bron: Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), juni 2009 (N=103)
 
Recruiters niet in luxepositie
Voor het komende jaar verwachten P&O-ers meer problemen met het binnenkrijgen van goede kandidaten dan met het afhandelen van het grote aantal CV’s. Het beeld dat recruiters in een luxepositie zitten en zich door stapels goede CV’s heen moeten worstelen, wordt door deze cijfers tegengesproken. Bijna driekwart van de ondervraagden ervaart niet dat het aantal binnenkomende CV’s de recruitmentafdeling onder druk zet.

“Gemiddeld veel minder vacatures”
Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group, zegt hierover: “er komen veel meer reacties dan een jaar geleden, maar de kwaliteit is daarvan een stuk lager. Je hoort verhalen van honderden sollicitaties. In dit soort gevallen neemt de druk op de organisatie toe. Echter doordat er gemiddeld veel minder vacatures zijn en zaken steeds beter geautomatiseerd worden, blijft de druk nog relatief beperkt”.

“Werkgevers moeten doelgroepgerichter werven”
De echte uitdaging ligt volgens Waasdorp in het komende jaar om de moeilijk invulbare vacatures, de bedrijfskritische vacatures, te vervullen. “Gekwalificeerd talent is momenteel zeer moeilijk in beweging te brengen op de arbeidsmarkt. Werkgevers zullen daarom vooral slimmer en doelgroepgerichter moeten gaan werven. Investeren in doelgroepkennis is daarbij onontbeerlijk,” licht hij toe.

Gerelateerd nieuws
> Twitter alleen interessant voor nicherecruiter
> Enkel 5 genomineerde recruitmentsites 2009
> Succesvol personeel werven op krappe arbeidsmarkt?

Bron: IG!, 3 juli 2009


FlexService – home

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek