loading
views

Twitter alleen interessant voor niche recruiter



Logo IGI

11 juni 2009

Twitter lijkt als wervingskanaal voorlopig alleen interessant voor recruiters die naar specifieke profielen op zoek zijn.

Twitter-bezoekers vormen momenteel een niche op de arbeidsmarkt, die grotendeels bestaat uit mannelijke ICT-ers en marketeers tussen de 30 en de 40 jaar. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group.

Twitter kleine niche van online netwerkpioniers
Recruiters beginnen stilaan Twitter te ontdekken als wervingskanaal. Op blogs over recruitment en in trainingen over het benutten van social networks voor werving wordt steeds vaker stilgestaan bij het kanaal Twitter. Gezien de groeicijfers die Twitter sinds haar start heeft laten zien, is dat geen verrassing. Toch blijkt de groep die zich op Twitter beweegt een kleine niche te zijn, die bestempeld kan worden als online netwerkpioniers.

Een vijfde is student IT/marketing of communicatie
Ruim de helft van de Twitter-gebruikers is actief in de functie ICT, marketing, sales, reclame of consultancy. Andere functiegebieden komen slechts mondjesmaat voor. Driekwart is man en de helft is tussen de 30 en 40 jaar oud. Bijna driekwart is hoogopgeleid. Allochtonen zijn met 9% vooralsnog ondervertegenwoordigd. Een vijfde van de Twitteraars studeert nog op dit moment en doet dat veelal in de richtingen informatica, marketing of communicatie.

Twitteraar niet alleen online
De gemiddelde Twitteraar is sterk online georiënteerd en een fervent bezoeker van blogs en social networks. Hij zoekt vakinhoudelijke interactie op sites als frankwatching.com en dutchcowboys.nl. Hij heeft bovengemiddeld vaak een profiel op LinkedIn, Facebook en Hyves. Hij blijft graag op de hoogte van vaknieuws, online media en gadgets via sites als webwereld.nl, marketingfacts.nl, tweakers.net en emerce.nl. Hij heeft een bovengemiddelde interesse in nieuws en zoekt dat vooral op nu.nl, nos.nl en fok.nl. Toch is de Twitteraar niet alleen online te vinden, blijkt uit het onderzoek van IG!. Hij leest wel degelijk kranten, maar vrijwel uitsluitend landelijke dagbladen. NRC Next, De Pers en NRC Handelsblad springen eruit. Verder leest hij tijdschriften als Adformatie, Emerce en Bright.

Vacature-, recruitmentsites en zoekmachines bovengemiddeld gebruikt
Interessant is dat de Twitteraar ook in zijn oriëntatiegedrag op de arbeidsmarkt veel gebruik maakt van online kanalen en van zijn (online) netwerk. Vier op de tien Twitteraars gebruikt social networks actief om te zoeken naar een (nieuwe) baan. Ruim driekwart maakt gebruik van zijn persoonlijke netwerk. Vacaturesites, recruitmentsites en zoekmachines worden allen bovengemiddeld vaak gebruikt. Verder valt op dat de Twitteraar relatief vaak open sollicitaties stuurt. Dit geeft de indruk van een zelfstandige, vooruitstrevende man (of vrouw) die weet wat hij wil.

Twitter of LinkedIn
De groep Twitter-gebruikers lijkt veel op de groep LinkedIn-gebruikers van het eerste uur. Inmiddels is LinkedIn niet meer voorbehouden aan deze selecte groep, waardoor het social network voor recruiters steeds interessanter wordt. Het is nog maar de vraag of Twitter zich op dezelfde manier zal gaan ontwikkelen als LinkedIn. De cijfers uit het AGO geven in ieder geval aan dat recruiters zich vooralsnog niet massaal op Twitter hoeven te storten.

Gerelateerd nieuws
> Vacatures via Twitter: twitjobs.nl

Bron: IG!, 8 juni 2009

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek