loading
views

Randstad Vakantie & Jongeren Onderzoek 2009


 



 
5 juni 2009
 
Jongeren willen meer uren, dagen en weken werken in vakantie
De crisis lijkt weinig invloed te hebben op de vakantiebaan. Na afloop van de schoolexamens kiezen jongeren dit jaar onverminderd voor de betere – en vooral: de leukere – vakantiebanen. En werkgevers zijn nog altijd naarstig op zoek naar de flexibele, zelfstandige en collegiale vakantiewerker. Opvallend detail in het Randstad Vakantie & Jongeren Onderzoek 2009: werkgevers zoeken deze zomer meer dan ooit jongeren die fulltime en gedurende de volle vakantieperiode willen werken. Ook het aantal jongeren dat juist zo’n vakantiebaan zoekt, is gegroeid.
 
Meer uren per dag, meer dagen en ook nog meer weken
Jongeren zijn in tegenstelling tot andere jaren bereid flink aan te pakken tijdens de vakantieperiode. Dat blijkt uit het jaarlijkse Vakantie & Jongeren Onderzoek van Randstad, gehouden onder 512 jongeren in de leeftijd van 14 tot en met 25 jaar en onder 595 vertegenwoordigers van bedrijven die deze zomer vakantiewerkers hebben.
 
Het onderzoek wijst uit dat vraag en aanbod in vakantiewerk ook in de eerste zomer van de recessie nog goed op elkaar aansluiten. Eén op de vijf jongeren verwacht meer moeite te hebben met het vinden van een vakantiebaan dan in voorgaande jaren, maar deze vrees lijkt onterecht. Tweederde van de bedrijven geeft aan ongeveer even veel vakantiekrachten nodig te hebben als vorig jaar. Gemiddeld hebben bedrijven meer dan 6 weken lang en 5 dagen in de week werk voor vakantiekrachten. Voor veel bedrijven zijn vakantiekrachten nog steeds onmisbaar om de zomermaanden mee door te komen.
 
Jongeren doen het zelf, bedrijven verkiezen uitzendbureau
De meeste jongeren vinden hun vakantiebaan dit jaar op eigen houtje. Bijna de helft (48 procent) benadert zelf een bedrijf, 42 procent komt via kennissen aan een vakantiebaan en 39 procent reageert op een advertentie. Een derde van de jongeren vindt zijn vakantiebaan via een uitzendbureau.
 
Zeven op de tien bedrijven hebben vorig gebruik gemaakt van een uitzendbureau om vakantiekrachten te vinden. Daarnaast putten veel bedrijven uit het netwerk van eigen medewerkers en benaderen zij de vakantiekrachten van het voorgaande jaar. Sleutelwoorden bij het zoeken naar de juiste vakantiewerker: flexibel, zelfstandig en collegiaal.
 
Gerelateerd nieuws
03-06-2009 Werving Holland Heineken House gestart
30-05-2009 Randstad helpt studenten netwerken en solliciteren
 
Bron: Persbericht Randstad, 5 juni 2009


FlexService – home

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek