loading
views

Payroll – VPO geeft tips voor bedrijven

14 januari 2009

Het aantal bedrijven dat gebruik maakt van payrollen groeit sterk. Op dit moment kiest 8% van de bedrijven voor gebruik van payroll, naar verwachting zal zich dit de komende jaren uitbreiden tot 28%.

De structuur waarbij werknemers niet meer in dienst zijn van het bedrijf zelf, maar van een payroll-onderneming is handig, maar niet altijd zonder risico. Ondernemers kunnen risico’s lopen en maken bovendien kans op fikse boetes. De Vereniging Payroll Ondernemingen (VPO) komt met een aantal tips.

Zes payroll-tips van VPO
1. Voorkom boetes
Volgens de Wet Ketenaansprakelijkheid blijft de ondernemer zelf verantwoordelijk als de payroll-onderneming geen belastingen en sociale verzekeringspremies afdraagt. Voorkom reputatieschade, naheffingen en boetes: doe alleen zaken met bedrijven waarvan u zeker weet dat ze financieel betrouwbaar en solide zijn. Hiervoor geldt een keurmerk namelijk NEN 4400-1. Payroll-ondernemingen die gecertificeerd zijn worden periodiek gecontroleerd op premie- en belastingafdrachten. Om te zien of de payroll-onderneming aangesloten is zie www.normeringarbeid.nl.

2. Certificaat VPO, of CAO voor Uitzendkrachten
Payroll-ondernemingen die lid zijn van de VPO zijn verplicht NEN 4400-1 gecertificeerd en bieden daarnaast kwaliteit, zekerheid en betrouwbaarheid. Voor payroll-ondernemingen die lid zijn van de VPO geldt een eigen aparte CAO. Deze CAO biedt payroll-ondernemingen de mogelijkheid om qua arbeidsvoorwaarden goed aan te sluiten bij het arbeidsvoorwaardenpakket van de opdrachtgever. De VPO-CAO schrijft voor dat de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden gelijk moeten zijn aan die van de opdrachtgever. Payroll-ondernemingen die niet zijn aangesloten bij de VPO moeten verplicht de CAO voor Uitzendkrachten hanteren. Op www.vpo.nu kunt u zien of de payroll-onderneming lid is van de VPO.

3. Vergelijk aanbod en risico’s
Vergelijk goed wat er wordt aangeboden. Wie draagt het ziekterisico? Wie draagt het contract/ontslagrisico? Voor welke termijn zit de opdrachtgever vast aan de payroll-onderneming? Welke dienstverlening is er voor de medewerkers? Is er een helpdesk? Payrollers bieden hun diensten aan met een duidelijk tariefstructuur bestaande uit: brutoloon x factor + toeslag. Er zijn payrollers die adverteren met ‘alles geregeld voor 0,23 cent’. Dit is dan alleen de toeslag, de hoogte van de factor wordt dan niet verteld.

4. Vraag advies en check
Payroll-ondernemingen rekenen vaak aan de opdrachtgever voor wat één en ander gaat kosten en welke voordelen het oplevert. Betrouwbare payroll-ondernemingen adviseren de opdrachtgever vaak om advies te vragen bij zijn financiële adviseur of accountant. Adviseurs zorgen voor een goed gesprek en voorzien de opdrachtgever van een derde oordeel. Check in dergelijke gevallen ook de referenties van de payroll-onderneming.

5. Waarom Payroll?
Er zijn twee motieven om te gaan payrollen: ‘ontzorgen’ en outsourcen. De eerste is gericht op ‘soresmanagement’ dat samenhangt met het werkgeverschap en werkgevers ontdoet van een hoop administratieve zorgen. Het tweede motief is strategischer en gericht op heroriëntatie op de kernactiviteiten van de onderneming. Als de motivatie van de opdrachtgever erop is gericht om makkelijk van de mensen af te komen dan geven VPO-ondernemingen niet thuis. Een payroll-constructie mag niet worden misbruikt om goedkoop van personeel af te komen.

6. Rol werknemer
Goede payroll-ondernemingen spelen volledig open kaart met werknemers. Zij zullen ook eisen stellen aan de wijze waarop werknemers worden betrokken en geïnformeerd. Het kan en mag voor (nieuwe) werknemers geen verrassing zijn om er na drie maanden achter te komen dat ze elders in dienst zijn.

Gerelateerd nieuws
> Doorbetaling loon zieke payroller vóór CAO

Flexmark bibliotheekPayroll-tips VPO in pdf-formaat »
FlexNieuwslees meer over de flexmarkt »
Flexmarkt handboekTrends in payrolling »

Bron: VPO, 14 januari 2009

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek