loading
views

Personeelsadvertenties kranten slecht bekeken

12 januari 2009

Lezers van dagbladen en gratis kranten weten vaak niet wanneer de carrièrepagina’s verschijnen. Ruim 40% van de betaalde dagbladlezers die hiervan wel op de hoogte zijn, kiest bewust voor een bepaalde krant omwille van de personeelsadvertenties.

Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group onder 940 (gratis) krantenlezers. Ten opzichte van internet scoren kranten, in hun rol op de arbeidsmarkt, nog altijd sterker op onder meer de ‘kwaliteit van vacatures’, terwijl internet beter scoort op een aspect als ‘volledig aanbod’. Verder blijkt dat er voor kranten voldoende mogelijkheden liggen om hun rol op de arbeidsmarkt vast te blijven houden. Belangrijk is daarbij de samenwerking tussen de (gratis) kranten op zowel de lezers- als de personeelsadvertentiemarkt.

Onbekendheid personeelsadvertenties
Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group, vindt de resultaten schokkend. “Je gaat ervan uit dat lezers weten wanneer de personeelsadvertenties in de krant staan. Echter, heel veel mensen hebben daar dus geen idee van. Zelfs grote groepen lezers die een abonnement hebben op een bepaalde krant, kunnen niet aangeven wanneer de personeelsadvertenties in die krant staan”. Dit geldt voor maar bijna tweederde (64%) van de lezers van gratis kranten en 36 procent lezers van betaalde dagbladen.

Bewuste keuze personeelsadvertenties krant
Daar tegenover staat dat ruim 40 procent van de betaalde dagbladlezers, die weten wanneer de personeelsadvertenties in de krant staan, bewust voor een bepaalde krant kiest, omwille van de personeelsadvertenties die zij daarin verwachten. Bij gratis dagbladen ligt dit percentage een stuk lager; slechts 11 procent maakt een bewuste keuze voor een bepaalde gratis krant.

Kranten versus internet
Ten opzichte van internet scoren kranten, in hun rol op de arbeidsmarkt, nog altijd sterker op de ‘kwaliteit van vacatures’, ‘interessante werkgevers’ en ‘regionaliteit’. Internet scoort beter op de aspecten ‘volledig aanbod’ en ‘inhoudelijk interessant werk’.

Tips voor hoger bereik personeelsadvertenties
Uit het onderzoek zijn zeer veel conclusies en aanbevelingen gekomen. Enkele aanbevelingen zijn:

  • Kranten moeten hun lezers uitleggen hoe en wanneer zij de krant moeten gebruiken in hun oriëntatie op de arbeidsmarkt.
  • Vacatures moeten beter en makkelijker vindbaar zijn in (gratis) kranten. Zij moeten worden geïndexeerd en op de betere posities in de krant worden geplaatst.
  • Gratis kranten moeten samenwerken om een bepaalde dag in de week te claimen waarin zijn met arbeidsmarktedities komen.

Gerelateerd nieuws
> Google steeds belangrijker voor W&S
> Werkzoekenden kijken weer in de krant
> 80% van vacatures staat online

HRMmeer HR-nieuws »
Arbeidsmarktmeer over vacatures »

Bron: IG!, 6 januari 2009


FlexService – home

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek