loading
views

Traditionele media populairst bij werkzoekende

6 november 2008

Dagbladen en oorspronkelijke vacaturesites zijn nog steeds de voornaamste bron bij de zoektocht naar een andere baan. Het zijn vooral IT-ers die steeds meer gebruik maken van de nieuwe, professionele netwerksites zoals LinkedIn.

Dat blijkt uit cijfers van de stichting Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA), die inmiddels jaarlijks onderzoek verricht onder de beroepsbevolking in Nederland. De resultaten zijn verkregen uit onderzoek onder ruim 16.000 respondenten in de leeftijd van 18 tot 60 jaar in de periode maart t/m juli 2008. De stichting NOA wil inzicht krijgen in de media die mensen raadplegen bij het zoeken naar een nieuwe baan.

Bronnen in de zoektocht naar werk
De drie belangrijkste bronnen voor het oriënteren op een andere baan of werkgever zijn de printmedia, het internet en persoonlijke contacten/netwerken. Intermediairs zoals uitzendbureaus worden pas als vierde benaderd, en carrièrebeurzen en evenementen staan helemaal onderaan, na ‘diverse andere bronnen’. Gemiddeld genomen gebeurt oriëntatie op de arbeidsmarkt voor 71% via printmedia en voor 65% via internet. Onder studenten wordt het internet juist meer geraadpleegd dan de printmedia; 81,1% tegenover 75,4%.

Vacaturesites populairst

Bij de zoektocht naar een andere baan via het internet, zijn de oorspronkelijke vacaturesites nog steeds het populairst. Daarna volgen de zoekrobotten, en dan pas de sociale en professionele netwerksites, die het meest in zwang zijn bij IT-ers.

Welke sectoren zoeken werk
Het meest actief op zoek naar een andere baan zijn werknemers uit de sectoren Marketing/Sales en Advies/Consultancy. De grootste groep latent werkzoekenden is werkzaam in de sector Automatisering/ICT.

Arbeidsmarkt – vacatures
> meer nieuws

FlexNieuws
> meer

Bron: NOA, 6 november 2008


FlexService – home

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek