loading
views

Werving sociale online netwerken neemt toe

18 augustus 2008

Ruim 10% van de bedrijven gaat naar verwachting de komende 6 maanden gebruik maken van één of meerdere online netwerken bij het werven van personeel. Afgelopen jaar was dat nog 6%.

Hyves en LinkedIn worden hierbij het meest ingezet. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Webwerving van onderzoeksbureau Heliview Research onder 800 werkgevers met vacatures. De online netwerken zijn vooralsnog minder succesvol dan traditionele vacaturesites.

Online netwerken
Populaire netwerken, zoals Hyves en Linkedin, worden vaker ingezet voor de screening van personeel (4%) dan voor de werving (3%). Youtube is de meest bekende site, maar wordt (nog) niet of nauwelijks ingezet bij personeelswerving. Een op de drie gebruikers vindt de netwerken succesvol bij de zoektocht naar nieuw personeel, zo blijkt uit het onderzoek. Dit ligt een stuk lager dan het succes van de traditionele vacaturesites; 54% heeft via dit wervingsmedium daadwerkelijk iemand aangenomen.

Vacaturesites
Vacaturesites zijn het afgelopen jaar door 31% van de vestigingen ingezet voor het plaatsen van vacatures. De effectiviteit van deze wervingsmethode is al bewezen, maar de concurrentie van nieuwe concepten ligt volgens de onderzoekers op de loer. Verwacht wordt dat de ontwikkeling van nieuwe online mediakanalen ten koste zal gaan van de meer traditionele vacaturesites.

Werving en selectie
Daarnaast is ruim de helft van de werkgevers van mening dat de nieuwe mediavormen steeds belangrijker worden op de markt van werving en selectie.

Friendhunter
Een van de nieuwste sociale online netwerken is Friendhunter.nl. Op deze site kunnen werkgevers een vacature plaatsen waarbij een beloning wordt vermeld voor de bemiddelaar die iemand aanbrengt. De bemiddelaar stuurt vervolgens de vacature door naar een werkzoekende die contact kan opnemen met het bedrijf dat de vacature aanbiedt. Als de transactie rond is, wordt de premie uitgekeerd aan de tussenpersoon. Mede-initiatiefnemer Arno Bouwens hoopt 5 tot 7 miljoen professionals te bereiken die dagelijks bezig zijn met het onderhouden van hun netwerk. Via dit online netwerk vindt je zowel actief als passief werkzoekenden, aldus Bouwens.

Flexmarkt – nieuws
> meer nieuws

Bron: Heliview research, 13 augustus 2008


FlexService – home

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek