loading
views

Flexibele werkgever wint strijd om personeel

24 juli 2008

Werkgevers kunnen de strijd om personeel winnen door in te zetten op flexibiliteit. Flexibele werktijden, maar ook een goede eerste indruk en concurrerende salarissen zijn hierbij cruciaal.

Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group. Intelligence Group doet continu onderzoek naar de arbeidsmotieven van de Nederlandse beroepsbevolking. Een maatschappelijk verantwoorde organisatie die flexibele werktijden, parttime en thuiswerkmogelijkheden biedt, voldoet aan de belangrijkste eisen van de gemiddelde potentiële werknemer. De werkgever moet de flexibele voorwaarden wel concreet vermelden in de vacature.

Flexibele werktijden
Een te lange reistijd is de belangrijkste reden om niet te kiezen voor een werkgever. Werkgevers doen er dan ook verstandig aan in te zetten op flexibele werktijden en thuiswerkmogelijkheden. Hoeven werknemers bij een nieuwe baas niet meer in de file te staan, dan zullen ze de overstap sneller maken. Flexibiliteit wat betreft het aantal werkuren maakt werkgevers vooral aantrekkelijk voor vrouwelijke kandidaten. Bijna de helft van de vrouwen haakt namelijk af als een werkgever geen parttime mogelijkheden biedt, zo blijkt uit het onderzoek.

Het salaris
Voor tweederde van de respondenten is het salaris cruciaal bij de keuze van een nieuwe baan. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de werknemers alleen overweegt van baan te veranderen wanneer het geboden salaris hoger ligt dan het huidige salaris.

Imago

Een derde belangrijke factor is het imago dat bestaat over de werkgever. Tweederde van de respondenten kan hierdoor afhaken. Een werkgever kan dat imago verbeteren door aan zijn presentatie te werken: een aansprekende recruitmentsite, een professioneel eerste persoonlijk contact en telefonische communicatie. Ook de opvolging van een (open) sollicitatie blijkt cruciaal voor een goede eerste indruk. Uit onderzoek is gebleken dat 20% tot 30% van de organisaties vaak helemaal niet reageert op een (open) sollicitatie of hiervoor veel langer de tijd neemt dan de sollicitant verwacht. Het is ook in het voordeel van het imago van een organisatie om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Ruim een derde van de ondervraagden wil niet werken bij een maatschappelijk onverantwoorde organisatie.

Flexibele voorwaarden in advertenties
Werkgevers die zich wél flexibel opstellen vermelden dit meestal niet in hun advertenties. Veel vacatures spreken alleen over een ‘goed salaris’ en ‘uitstekende voorwaarden’; concrete uitleg van de voorwaarden ontbreekt vaak. Ook arbeidsvoorwaarden als ‘flexibele werktijden’ en ‘thuiswerkmogelijkheden’ worden zelden tot nooit genoemd in advertenties, aldus consultant Hanneke van Brummelen van Intelligence Group. Slechts een enkele wergever benoemt in advertenties het mobiliteitsprobleem.

Tijd voor geld
Volgens Van Brummelen willen werknemers wel iets inleveren op hun salaris wanneer zij daar meer privé tijd voor terugkrijgen. “Uit ons onderzoek blijkt dat 62% een goede werk/privé balans belangrijker vindt dan het geboden salaris,” licht zij toe. Een opsteker voor kleine bedrijven, die vaak niet zijn gebonden aan CAO’s en kunnen hierdoor makkelijker variëren in werktijden en andere arbeidsvoorwaarden. Als nadeel voor kleine organisaties noemt zij de beperkte mogelijkheden om te concurreren met de salarissen van topbedrijven.

HRM – nieuws

> meer nieuws

Bron: iG!, 21 juli 2008


FlexService – home

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek