loading
views

Werving- en selectiebureaus gepasseerd

23 juli 2008

Onder hoog opgeleide werkzoekenden bestaat een negatief beeld van werving- en selectiebureaus. Slechts 22% is positief over de bemiddeling door bureaus.

Werkzoekenden zien werving- en selectiebureaus als organisaties die vooral bezig zijn met hun opdrachtgevers en geld verdienen over de rug van werkzoekenden. Zo blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group. De negatieve beeldvorming rondom werving- en selectiebureaus lijkt te zijn ontstaan door de wijze waarop bureaus met kandidaten omgaan. Zich onderscheidende bureaus kunnen hier ook hun voordeel mee doen.

Hinderlijke brug
Van de 403 respondenten is slechts 22% positief over bemiddeling door werving- en selectiebureaus. Deze groep is vooral positief over het gemak, de flexibiliteit, snelheid en het omvangrijke aanbod van functies bij bureaus. Ruim driekwart ziet werving- en selectiebureaus echter als een hinderlijke brug tussen werkgevers en werkzoekenden, zo blijkt uit de cijfers. Deze groep gaat liever direct bij een werkgever te solliciteren dan via een werving- en selectiebureau.

Bijna de helft solliciteert rechtstreeks
Bijna de helft van de werkzoekenden zal proberen het bureau te passeren en rechtstreeks bij de opdrachtgever gaan solliciteren. Voor 5% vormt een werving- en selectiebureau een dusdanige drempel dat men besluit om helemaal niet te gaan solliciteren, ook al is de functie interessant. Werving- en selectiebureaus kunnen hierdoor een hoop inkomsten mislopen, afhankelijk van de afspraken die zij met hun opdrachtgever gemaakt hebben.

Scepsis
Van de hoog opgeleide werkzoekenden wil 23% liever zelf op zoek gaan naar een baan. Daarnaast is er scepsis vanwege slechte ervaringen in het verleden en vanwege de bedragen die de bureaus aan een geplaatste kandidaat verdienen. Verder meent 38% van de respondenten desgevraagd dat werving- en selectiebureaus meer met de opdrachtgever dan met de kandidaat bezig zijn. Slechts één op de zes respondenten is het met deze stelling oneens. Bureaus die zich positief onderscheiden in het proces rondom de kandidaat kunnen in de huidige markt profiteren van deze negatieve beeldvorming.

Veelzijdigheid biedt concurrentievoordeel
Voor een grote groep respondenten is de keuze voor een werving- en selectiebureau afhankelijk van het aanbod: men kijkt naar de inhoud van de functies, de arbeidsvoorwaarden en de veelzijdigheid van het functieaanbod. Het benadrukken van de veelzijdigheid in de communicatie is daarom een belangrijk aspect waarmee bureaus concurrentievoordeel behalen ten opzichte van werkgevers.

Flexmarkt – nieuws
> meer nieuws

Bron: IG!, 22 juli 2008


FlexService – home

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek