loading
views

Personeelsadvertenties Q2 gedaald met 3,2%

23 juli 2008

Het aantal personeelsadvertenties is in het tweede kwartaal van 2008 met 3,2% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De daling in de dagbladen is het grootst.

Dit blijkt uit cijfers van Nielsen Media Research. Nielsen registreert de personeelsadvertenties in meer dan duizend media, waaronder de landelijke en regionale dagbladen, vak­ en managementbladen en de belangrijkste vacaturesites. De afname van het aantal personeelsadvertenties in het tweede kwartaal was iets minder groot dan de afname van 3,7% in het eerste kwartaal van 2008.

Daling dagbladen het grootst
De daling werd vooral verzoorzaakt door de 6,6% afname in dagbladen, die in het eerste kwartaal nog 3,9% bedroeg. Ook de vacaturesites hadden te maken met een daling. Maar de afname van 2,3% was minder groot dan de 3,7% in het voorgaande kwartaal. De vak­ en managementbladen zagen het aantal personeelsadvertenties teruglopen met 3,5%, een verbetering echter ten opzichte van de daling van 9,2% drie maanden eerder.

Van afnemende groei naar daling
Eind 2007 hadden de vak­ en managementbladen al te maken met een aflopend aantal advertenties voor de sector arbeidsmarktcommunicatie. De andere mediumtypen kenden toen alleen nog een af nemende groei.

Verwachte groei werkloosheid
Naast de trend van een dalend aantal personeelsadvertenties, laten de cijfers van het CBS ook een blijvende afname van de werkloosheid zien. In het tweede kwartaal van 2008 bedroeg de afname 12% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In de eerste drie maanden was dat nog 17%. Analisten verwachten op grond van vergelijkbare ontwikkelingen in eerdere jaren een stijging van het aantal werklozen.

Verdeling personeelsadvertenties
Nielsen registreerde in het tweede kwartaal van dit jaar bijna 365.000 personeelsadvertenties waar ruim 413.000 vacatures in stonden, waarvan 90,3% op het internet stonden. Dagbladen volgen met 5,9%, vak-­ en managementbladen met 3,4% en de overige mediumtypen met 0,5%.

Top 5 beroepsgroepen
Van de top 5 beroepsgroepen zagen slechts twee groepen een stijging van het aantal personeelsadvertenties. De beroepsgroep Beleid en Bestuur groeide het meest met 17% (32.000 advertenties en 34.000 vacatures) ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Administratie en Klantenservice kende een groei van 8,3% (64.000 advertenties en 66.000 vacatures). De beroepsgroepen Verzekeringen & Financiën, Inf ormatie­ en communicatietechnologie en Verkoop en Handel plaatsten respectievelijk16,3%, 14,7% en 11% minder personeeladvertenties. De top 5 beroepsgroepen is, evenals in het eerste kwartaal van 2008, goed voor 58% van het totale aantal personeelsadvertenties.

Arbeidsmarkt – werkgelegenheid
> meer nieuws

Flexmarkt – nieuws
> meer nieuws

Bron: Nielsen Media Research, 22 juli 2008


FlexService – home

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek