loading
views
0 reacties
Han R. de Groot

Matchen met software: flauwekul?

Han de Groot is oprichter en algemeen directeur van FSGroep. De Groot heeft zowel in Delft (Industrieel Ontwerpen) als in Rotterdam (Economie, Interne Organisatie) gestudeerd, al heeft hij deze studies niet afgerond. In het begin van zijn carriere heeft hij als projectmanager gewerkt bij James Martin Associates. Na zijn afgeronde MBA-studie (Nyenrode – Wharton) richtte hij binnen CSC Nederland het Competence Centre Datawarehousing op. In 1998 is De Groot zijn eigen bedrijf gestart. FSGroep bestaat uit de werkmaatschappijen FlexService, PSC | Backoffice Services, FlexNieuws, Jobmarkt en Glued, tools to recruit. X

17 juli 2008

Column Han R. de Groot

Matchen met software: flauwekul?

“Ik word echt te oud voor die flauwekul. Moet ik gaan matchen met software? Dat kan helemaal niet! Matchen is wat mij betreft het bij elkaar brengen van een vacature bij een kandidaat. En ik ken ze allebei. Het matchen gebeurt al in mijn hoofd. Dat is de praktijk. Niet alleen bij mij, maar ook bij mijn collega’s. Wat moet ik dan met matchingsoftware?”

Het is een gegeven dat de meeste consulenten ‘matchen’ op basis van de relatie die ze hebben opgebouwd met de kandidaat en de klantrelatie. Ze weten gewoon dat een kandidaat naar bedrijf x moet, en niet naar bedrijf y. Consulenten bemiddelen tussen vraag en aanbod. Daar zijn ze – over het algemeen – goed in. Ze doen dat op gevoel en op basis van hun kennis van kandidaat, bedrijf x en bedrijf y. Waarom introduceren dan toch steeds meer bureaus software om te ondersteunen bij het matchen?

Simpelweg omdat het menselijk geheugen niet altijd betrouwbaar is. De ervaring leert dat een kandidaat die zich op maandag aanmeldt op de A-locatie op de markt in het dorp, aan het eind van de week weer is vergeten door de consulent die hem heeft ingeschreven. Dat gebeurt niet opzettelijk. Er komen gewoon meer mensen binnen op die vestiging. En wie het eerst komt, het laatst maalt. De laatsten hebben het meest kans op werk. Hoe langer iemand in de kaartenbak zit (en geen werk krijgt), hoe meer hij wordt vergeten.

Als iemand een onuitwisbare indruk heeft gemaakt, wordt hij natuurlijk minder snel vergeten, maar dat is de bekende uitzondering op de regel.

Matchen met behulp van software is niet alleen een medicijn tegen deze vorm van vergeten. Het echte voordeel is dat matchen met behulp van de computer vergeten mensen in aanraking brengt met vacatures met een vergelijkbaar profiel. Deze vorm van matchen kan daarom het best aan het einde van de week worden toegepast om te kijken of er nog matches zijn tussen vergeten kandidaten en openstaande vacatures. En dit is de reden dat steeds meer bureaus matching software aanschaffen.

Ook komt het steeds vaker voor dat kandidaten niet meer langskomen op de mooie A-locatie op de markt, maar zich in het weekend inschrijven op de website en hun CV achterlaten. De consulent ziet zijn kandidaten daardoor steeds minder vaak. Je nodigt immers niet elke – via de site – ingeschreven kandidaat uit. Tenzij er een match is – inderdaad – een match met hulp van de computer. Alleen als het profiel van de kandidaat past bij een openstaande vacature, wordt de kandidaat uitgenodigd op kantoor en wordt hij of zij geinterviewd om te zien of deze kandidaat past bij de vacature en het betreffende bedrijf. Op dat moment wordt het brein en de persoonlijke ervaring van de consulent weer ingezet als de meest verfijnde match engine die je kunt krijgen. Daar kan geen computer tegenop.

Matchen met behulp van de computer is dus meer een zaak van voorbereiding, dan van de uiteindelijke, echte matching. Tot slot: bureaus die matchen met de computer, met name als 2e chance faciliteit (het matchen op vergeten kandidaten) kunnen hun omzet met 5% verhogen. Dat is niet te verwaarlozen.

Han R. de Groot

Deze column is ook als gastcolumn gepubliceerd in het tijdschrift Reflex (ABU), nr 3, juli 2008.

Eerdere columns
28-05-2008 Uitzendboulevards, bestaan ze straks nog?
24-04-2008 Google, directiesecretaris
28-02-2008 Uitzendbranche verandert drastisch
19-12-2007 Randstad: een meesterzet

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek