loading
views
0 reacties
Han R. de Groot

Uitzendboulevards, bestaan ze straks nog?

Han de Groot is oprichter en algemeen directeur van FSGroep. De Groot heeft zowel in Delft (Industrieel Ontwerpen) als in Rotterdam (Economie, Interne Organisatie) gestudeerd, al heeft hij deze studies niet afgerond. In het begin van zijn carriere heeft hij als projectmanager gewerkt bij James Martin Associates. Na zijn afgeronde MBA-studie (Nyenrode – Wharton) richtte hij binnen CSC Nederland het Competence Centre Datawarehousing op. In 1998 is De Groot zijn eigen bedrijf gestart. FSGroep bestaat uit de werkmaatschappijen FlexService, PSC | Backoffice Services, FlexNieuws, Jobmarkt en Glued, tools to recruit. X

28 mei 2008

Column Han R. de Groot

Uitzendboulevards, bestaan ze straks nog?

Veel uitzendondernemers hebben pandjes, liefst op de bekende uitzendboulevards. Misschien bent u er een van. U hebt uw panden voor veel geld gehuurd of gekocht als een prachtige belegging. Het ging natuurlijk niet om de belegging. Het ging erom dat uitzendkrachten niet alleen bij Randstad zouden binnen lopen, maar ook bij uw vestiging.

En dan ontdekt u opeens dat niemand meer binnenkomt, dat internet opeens veel belangrijker is geworden en dat de specialisten hard terrein winnen.

Wat te doen? Hoe kunt u uw winkels aantrekkelijk maken zodat er weer sollicitanten binnen lopen?

Met haar toplocaties zit Randstad als marktleider goed. Een breed assortiment aan dienstverlening doet daarnaast het werk. Randstad is geen winkelmerk meer, maar een winkelsoort geworden. Een winkel in HR-solutions, die zich voorlopig geen zorgen hoeft te maken.

Maar u wel. U had misschien een jobsite kunnen kopen. Niet veel collega’s hebben dat gedaan als businessstrategie. Het omgekeerde kwam wel voor. Sommige jobsites zijn een uitzendbureau gestart. Een bekend voorbeeld hiervan is StudentenWerk. Dit is intussen een van de mooiste en sterkst groeiende bedrijven in de flexmarkt. Niet veel sites zullen dit voorbeeld volgen, omdat jobsites leven van de advertenties/vacatures van uitzend- en W&S-bureaus. Wat rest u te doen?

Allereerst: investeer in uw merk. Vergroot de herkenbaarheid van uw merk, zodat het mogelijk wordt om regionaal of landelijk reclame te maken. Daarnaast kunt u een bijzondere site ontwikkelen, met veel content, die bovenaan in Google verschijnt. Zorg dat u de échte specialist bent en veel extra’s biedt rond uw gespecialiseerde dienstverlening.

Verkoop vervolgens de meeste panden en trek u terug op het industrieterrein. Behoud uw beste locaties en investeer er in. Maak er bijzondere winkels van. Maak er ‘flagships’ van waar uw doelgroep graag naar toekomt en zich laat zien.

Investeer ook in medewerkers die verstand hebben van recruitment. Maak hun baan aantrekkelijk zodat ze niet binnen een paar maanden weer weglopen. Medewerkers die oprecht geïnteresseerd zijn in de sollicitant en weten hoe ze hem of haar een optimaal gevoel van gastvrijheid kunnen geven, zijn hun gewicht in goud waard.

Alleen hiermee geeft u uzelf de kans de concurrentie het hoofd te bieden. Ook al kunt u natuurlijk ook als verhuurder verder gaan. Daar heeft u inmiddels ervaring mee. Al zou ik het, als ik u was, niet meer aan mijzelf verhuren.

Han R. de Groot

Eerdere columns
24-04-2008 Google, directiesecretaris
28-02-2008 Uitzendbranche verandert drastisch
19-12-2007 Randstad: een meesterzet

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek