loading
views

Effecten markt op arbeidsvoorwaarden

14 mei 2008

In twaalf verschillende sectoren is gekeken naar het effect van marktwerking op de arbeidsvoorwaarden.

Regioplan heeft de ontwikkeling van de arbeidsvoorwaarden bestudeerd in het kader van een breder onderzoek naar de effecten van marktwerking, dat door het ministerie van Economische Zaken (EZ) wordt uitgevoerd.

De 12 sectoren
De twaalf onderzochte sectoren zijn: energie, telecom, notariaat, post, decentraal openbaar vervoer, goederenvervoer over het spoor, taxi, re-integratiediensten, kinderopvang, thuiszorg, zorg en luchtvaart. In de twaalf sectoren werd gekeken naar werkgelegenheid, arbeidsinhoud, arbeidsvoorwaarden en arbeidsverhoudingen.

Lagere arbeidskosten, meer werkdruk
Uit het onderzoek komt naar voren dat de marktwerking meer de aandacht heeft gevestigd op het kostenplaatje van de onderneming. Het management probeert de kosten te verlagen door de arbeidsproductiviteit te verhogen en het personeel flexibeler in te zetten. Dit kan van invloed zijn op de werkdruk voor het personeel, de functiestructuur en taakomschrijving, de contractvorm, beloning, werkzekerheid en de cao.

Toename flexibele contracten
Bedrijven hebben meer behoefte aan flexibiliteit in de inzet van mensen, om sneller en efficiënter te kunnen reageren op marktveranderingen. Dit heeft geleid tot een toename van het aantal flexibele contracten (tijdelijke contracten, oproep- en uitzendwerk).

CAO
De effecten van de marktwerkingsoperatie op de cao zijn zichtbaar in de toename van maatwerk en flexibiliteit.

Het volledige rapport >>

Flexbranche – nieuws
> meer nieuws

HRM – nieuws
> meer nieuws

Bron: regioplan, januari 2008

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek