loading
views

Schoonmaakacties

14 november 2007

Op zaterdag 17 november start op Schiphol een unieke campagne voor betere arbeidsvoorwaarden voor schoonmaakpersoneel.

Agnes Jongerius bijt om 13.00 uur in het Holiday Inn het spits af, de rest van de campagne wordt echter door de werknemers zelf gedragen.

Minimum uurloon van tien euro
Inzet van de campagne die zich via Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Maastricht over het hele land zal verspreiden, is een minimum uurloon van tien euro bruto. Zogenaamde ‘organisers’, vakbondsleden die hun collega’s op de werkvloer motiveren actief te worden, creëren per locatie een collectief van schoonmaakmedewerkers. Dit collectief staat bij salarisonderhandelingen sterker tegenover een werkgever dan individuele onderhandelaars.

Van baas naar opdrachtgever
Mochten de werknemers bot vangen bij hun baas, dan stapt het collectief naar de opdrachtgever. Vaak zijn dit grotere bedrijven of overheidsinstanties die door het uitbesteden van de schoonhoudtaken een enorme concurrentie onder schoonmaakbedrijven hebben ontketend. Door de opdrachtgever aan te spreken op de arbeidsomstandigheden, kan weer druk worden gezet op de aannemer.

Intimidatie komt geregeld voor
De arbeidsvoorwaarden in de schoonmaakbranche zijn niet om over naar huis te schrijven. Het minimumloon bedraagt nog geen negen euro bruto per uur, een bedrag waarvan moeilijk is rond te komen. Intimidatie door werkgevers om mensen harder te laten werken en om vakbonden buiten de deur te houden komt geregeld voor. Veel schoonmakers hebben een allochtone achtergrond, en zijn slecht op de hoogte van hun rechten.

Bron: FNV E-Magazine, 14 november 2007


Ontvang met FlexNieuws gratis actuele vakinformatie! Meld je hier aan.   

FlexService levert software voor flexibele arbeid.

FlexOffice is het online service centre voor de snelste en beste urenverwerking.

 

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek