loading
views

Goed klimaatbeleid helpt bij werving

15 juli 2007Klimaatverandering is een hot issue in het Europese bedrijfsleven, zo blijkt uit onderzoek van RSM Erasmus University onder de 200 grootste Europese bedrijven.

Stond klimaatverandering als maatschappelijk relevant onderwerp in 2002 op een achtste plek, dit jaar is het met stip gestegen naar een vierde plek op de bestuursagenda. Ondernemers verwachten bovendien dat dit thema binnen vijf jaar helemaal bovenaan de agenda staat. Maatschappelijke onderwerpen hebben momenteel de volgende prioriteit:

1. Corruptiepreventie
2. Transparantie en openheid
3. Gezondheid en veiligheid
4. Klimaatverandering en werknemersrechten
5. Inkomensgelijkheid
6. Eerlijke handel
7. Ecologische diversiteit
8. Opleiding
9. Armoedebestrijding

Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt systematiek
“In het verleden was de aandacht voor maatschappelijk ondernemen nog afhankelijk van het
enthousiasme van een enkele manager of CEO, momenteel blijken steeds meer
ondernemingen in Europa systematische aandacht aan hun maatschappelijke
verantwoordelijkheden te willen en te kunnen besteden. In toenemende mate wordt
maatschappelijk ondernemen als een kans en steeds minder als een bedreiging ervaren. Dit is
een verheugende ontwikkeling”, aldus de onderzoekers.

Positieve invloed op werving van goede medewerkers
Daar waar in het verleden vooral de druk van kritische maatschappelijke groeperingen (NGO’s)
maatschappelijk verantwoord ondernemen stimuleerde, voelen ondernemers momenteel bijna
evenveel druk vanuit hun eigen aandeelhouders en consumenten. Tegelijkertijd wordt
maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds belangrijker om goede medewerkers aan te
trekken en als onderscheidend kenmerk ten opzichte van de concurrenten.

Bron: RSM Erasmus University, 15 juli 2007

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek