loading
views

Stages spelen een grote rol bij werving

27 juni 2007

Uit onderzoek onder ingeschreven studenten bij ASA Studenten Uitzendbureau, blijkt dat 35 procent van de studenten blijft hangen in zijn of haar laatste bijbaan of stage. Het bieden van stageplaatsen lijkt daarmee de manier voor bedrijven om aan jong gekwalificeerd vast personeel te komen.

Het door ASA Campus Recruitment uitgevoerde onderzoek geeft aan dat studenten als starters op de arbeidsmarkt huiverig zijn om aan hun eerste baan te beginnen bij een onbekend bedrijf. Ruim 35 procent solliciteert liever bij een bedrijf dat ze via stage en/of bijbaan hebben leren kennen, zodat ze weten wat hen te wachten staat. Er is daarbij geen significant verschil aan te geven tussen HBO en universitaire studenten.

Succesvol aan bedrijf binden
Opvallend is dat ondanks de steeds krapper wordende arbeidsmarkt en de toenemende vraag naar gekwalificeerd personeel dit percentage de afgelopen jaren gelijk is gebleven en niet is gedaald. Ondanks de inspanningen van bedrijven om via arbeidsmarktcommunicatie de afgestudeerde HBO’er of WO’er aan te trekken, lijkt het efficiënter om derde en vierdejaars studenten een passende studiegerelateerde bijbaan of uitdagende stage aan te bieden om hen vervolgens ook daarna succesvol aan het bedrijf te binden.

Nieuw concept
ASA Campus Recruitment, het werving en selectiebureau van ASA Studenten Uitzendbureau, is hier met een nieuw concept op ingesprongen. Deze nieuwe aanpak geeft studenten tijdens hun laatste studiejaren de mogelijkheid om parttime te worden gedetacheerd naar studierelevante bijbanen. Hierdoor bouwt de student relevante werkervaring op en komt het bedrijf in een vroeg stadium in contact met de schaarse en potentieel zeer interessante groep gekwalificeerde studenten.

Bron: ASA, 27 juni 2007
 

 

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek