loading
views

Werving via Hyves

24 april 2007

Mensen die op Hyves actief zijn staan positief tegenover recruitmentactiviteiten via dit ‘social network’. Toch maken personeelsbemiddelaars nog nauwelijks gebruik van Hyves om mensen te werven.

Hyves is verreweg het meest populaire en meest gebruikte ‘social network’ van Nederland, gevolgd door MySpace en LinkedIn. Slechts 3 % van de Hyvers geeft aan wel eens benaderd te zijn door een werkgever op Hyves, terwijl 43% hier overwegend tot zeer positief tegen over staat. 17 Procent van de Hyvers staat hier negatief tegenover. Personeelsbemiddelaars laten hiermee een belangrijke wervingsmogelijkheid onbenut. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group, in opdracht van de AMC Academie, dat in februari en maart onder 2.925 personen uit de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking is afgenomen.

Markt voor Hyves
Uitzendbureaus en werving & selectiebureaus gebruiken wel steeds meer zakelijke netwerken als LinkedIn en Xing om potentiële kandidaten te werven. Een netwerk als Hyves wordt daarentegen nog maar nauwelijks gebruikt, terwijl er weldegelijk een markt voor is. Het via via (referral) werven binnen Hyves mag bijvoorbeeld rekenen op grote steun. Op de stelling ‘Als een vriend of kennis op Hyves een vacature naar u zou sturen, hoe groot acht u dan de kans dat u die zou lezen?’ zegt bijna driekwart van de hyvers (74%) dat die kans (zeer) groot is.

Gebruik van sociale netwerken
Het gebruik van sociale netwerken voor wervingsdoelstellingen is een nieuw kanaal om arbeidspotentieel te bereiken. Naast de traditionele manier van vacature plaatsingen (Hyves.nl heeft nu al net zoveel vacatures als een middelgrote vacaturesite) en het plaatsen van recruitmentbanners gelden er ook nieuwe regels voor het (actief) benaderen van nieuwe medewerkers. Het stalken of massaal benaderen van arbeidspotentieel wordt ervaren als ongewenst/spam en zal eerder negatief dan positief werken voor het werkgeversimago van een bedrijf. Dat Hyves.nl een belangrijke rol speelt in het bouwen van een employer brand blijkt onder andere uit de Hyves die medewerkers van bedrijven aanleggen. Een dergelijke Hyve kan een kandidaat een goed beeld geven van de cultuur en het (wel of niet hebben van een) multicultureel karakter van een organisatie.

Profiel gebruikers
Het profiel van de gebruikers van social networks is gemiddeld genomen iets vrouwelijker, hoger opgeleid en jonger dan 35 jaar. Van personen onder de 35 jaar bezoekt meer dan de helft wel eens Hyves.nl (54%).

Bron: Intelligence Group, 24 april 2007
 

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek